פיטר ביינרט
פיטר ביינרטצילום: רויטרס

כ-45 פעילי שמאל יהודים אמריקאים הגיעו לחברון ביום שישי כדי ליצור פרובוקציה מכוונת ולהיעצר, כך דיווחה סוכנות JTA.

בין הפעילים היה העתונאי השמאלני הידוע פיטר ביינרט, ואמנה פרוקי, המשמשת כנשיאת זרוע האוניברסיטאות של ארגון ג'יי סטריט היהודי, למרות שהיא עצמה מוסלמית.

המשטרה עיכבה שישה פעילים שלהם אזרחות ישראלית ואמריקאית.

זו הפעם הראשונה שפעילות מסוג זה מתבצעת ע"י קבוצה יהודית אמריקאית גדולה, לדברי הפעילים.

הקבוצה, שכללה גם יהודים מתפוצות אחרות, הגיעה לאזור למסע בן עשרה ימים בכדי לפעול לטובת "הפלשתינים" בשיתוף עם "המרכז לאי-אלימות יהודית", תנועה חדשה שמטרתה להביא יהודים מהתפוצות להתנגד "לכיבוש".

"הצעירים האלה באים מחיקה של הקהילה היהודית", אמר ביינרט הנרגש. "הרבה מהם עושים את זה בלי ידיעת משפחותיהם, עם הרבה כאב במשפחות שלהם".

חילקו פופקורן

הפעילים נכנסו לחברון במטרה להסב מפעל מתכת ערבי נטוש לבית קולנוע. רובם צעירים מקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות בסן פרנציסקו, שיקגו וניו יורק, אך היו בקבוצה גם נציגים מאוסטרליה ומאירופה. לרובם קשרים אל ארגוני השמאל הקיצוני ג'יי סטריט, הקרן החדשה לישראל ו-Jewish Voice for Peace, התומך בחרם על ישראל.

אחד הפעילים, איתן בקנר, סיפר שהפך פעיל ב-IfNotNow, ארגון יהודי המפריע לאירועים של ארגונים יהודיים פרו-ישראליים, אחרי שראה את "רצח" האזרחים הערבים בעזה בזמן מבצע צוק איתן ב-2014.

הפעילים התחילו לנקות את שטח המפעל הנטוש אך חיכו לרגע בו הצבא יאתר אותם. כשזה קרה, הם החלו לשיר שירים יהודיים ושירי מחאה ולחלק שקיות פופקורן עליהן נכתב "סינמה חברון".

הפעילות הבאה ב-2017

תושבת חברון ציפי שליסל סיפרה ל-JTA שהמפעל אותו מנקים הפעילים שימש מחבלים בעבר. "אני אגיד לך משהו, בשואה היו גם יהודים שעזרו להיטלר", אמרה.

לאחר כמה שעות בהן שהו הפעילים בתוך המבנה, כוחות הביטחון נכנסו ופינו אותם. בעלי האזרחות הישראלית הואשמו בכניסה לשטח צבאי סגור והתאספות בלתי חוקית, ותושאלו.

אילנה סומקה, יו"ר "המרכז לאי-אלימות יהודית", שאבה עידוד מהעובדה שהרשויות לא עיכבו את מי שלא היתה להם אזרחות ישראלית. "אני רואה זאת כראיה שיש המון עוצמה באסטרטגיה שלנו, נכון? כי הצבא הישראלי לא רצה להתגושש עם יהודים אמריקאיים, לדעתי בגלל שהם מבינים שהקהילה היהודית האמריקאית חיונית לעתידה של ישראל".

לדבריה, הפעילות המשמעותית הבאה של התנועה תתרחש בקיץ הבא, במלאת 50 שנה לשחרור יו"ש.

דובר צה"ל מסר שעשרות אנשים התאספו בתל רומיידה וכי ההתאספות הפכה להפרת סדר שכללה התנגשויות עם חיילי צה"ל. בכדי למנוע הסלמה, הורה המפקד הצבאי לסגור את האזור ובהתאם לכך פונו כל מי שאינם תושבים.

הפעילים שלא עוכבו צעדו אל עבר תחנת המשטרה בקריית ארבע, שרו שירים והתיישבו על הארץ במחאה. בסופו של דבר נטשו את חבריהם והלכו לאכול ארוחת צהריים מאוחרת. החברים הישראלים שוחררו בסמוך לכניסת השבת ונאסר עליהם להיכנס לחברון למשך שבועיים.