יולי אדלשטיין
יולי אדלשטייןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין, נאם היום (שלישי) במליאת הכנסת בפתח הישיבה המיוחדת של הכנסת לציון עשור למלחמת לבנון השניה.

אדלשטיין אמר בנאומו, "'לבנון השנייה' הפכה במהרה למותג שלילי; שם נרדף לכאוס, לכישלון, למערכה שלא ניכרה בה יד מכוונת. עננה כבדה של אי בהירות ריחפה מעל שמי לבנון וישראל בעיצומה של המלחמה, והיא לא התפזרה זמן רב אחריה. עשור כבר חלף, כמעט נצח במונחים ישראליים- ועדיין, "לבנון השנייה" היא פצע עמוק שמסרב להגליד".

"דווקא משום כך", הוסיף אדלשטיין בהתייחסו למערכות הבאות, "עלינו להבטיח כי עשינו הכל כדי להיות מוכנים, כדי להקדים את האויב בכמה צעדים; שלא ניתפס בהפתעה, שלא ניקלע לחוסר אונים; כדי שמערכה הקובעת גורלות לחיים או למוות- לא תתנהל עוד לעולם בחוסר תיאוּם".

יו"ר הכנסת ציין, "כיום, האתגר המרכזי שלנו כהנהגה, הוא לשקם את משבר האמון הזה. אחד ה'מצרכים' הנחוצים והחסרים ביותר באווירה הציבורית שלנו הוא האמון, שבלעדיו לא יכון שלטון במדינה דמוקרטית. חיוני שהציבור בישראל יידע שיש לו על מי לסמוך. הציבור מבקש לראות את ההנהגה שלו נוטלת יוזמה, ולא רק מגיבה; מנהלת ומעצבת את המציאות, ולא רק מתיישרת אתה".

"הדבר נכון בכל המישורים: המדיני, הביטחוני, ההתיישבותי. את ההרתעה הישראלית לא נשקם אם תמיד ניגרר, אלא אם גם ניזום. את מעמדנו המדיני נייצב אם לא רק נמתין לאחרים, אלא אם גם נמצא דרך לקדם. נבצר את כוחנו ואת נוכחותנו אם לא רק נגיב בהודעות על בניה לאחר פיגועים, אלא, גם כאן: ניטול את היוזמה", הדגיש אדלשטיין.