רכב חדש
רכב חדשOffice XP

רכישת רכב חדש מחייבת הגדרה מסודרת של מסגרת התקציב והצרכים, השוואת דגמים והתייחסות להיבטים משפטיים בהתנהלות מול היבואן.

בגלל שמדובר על אחת העסקאות הכי חשובות שתבצעו השנה, הכנו לכם מדריך מסודר

לפי נתונים רשמיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, אחת העסקאות הכלכליות הגדולות ביותר עבור משפחות בישראל היא רכישת רכב חדש. בשנת 2014 גדל מספר כלי הרכב בישראל ב-2.9% ועמד על 2.8 מיליון, בין היתר בגלל סיבות כמו תחבורה ציבורית לוקה בחסר ומבצעים של יבואני הרכב המורשים. לצורך השוואה, בשנת 2010 היו על כבישי הארץ 2.1 מיליון רכבים פרטיים בלבד.

מעל 2.3 מיליון רכבים שנמצאים כיום על כבישי הארץ הם בבעלות פרטית, לעומת כ-330 אלף משאיות ו-127 אלף אופנועים וקטנועים. ברמת המיקרו, מעל 33% מכלי הרכב שנעים על כבישי הארץ יוצרו ביפן, כשבמקום השני דרום קוריאה עם 12.9%. הנתונים האלה חשובים כי הם מלמדים על העדפות הישראלים ועל האפשרויות הקיימות גם ברכישת רכב חדש.

הגדרת מסגרת התקציב והצרכים

השאלה החשובה היא מה צריך לבדוק לפני שמתחדשים ברכב, ולמה בכלל כדאי לעשות את זה. בניגוד למה שנהוג לחשוב, תהליך רכישת רכב חדש הוא לא פחות מורכב מקניית רכב משומש. קודם כל, רצוי להגדיר את מסגרת התקציב ואת הצרכים מהרכב.

כך ניתן להתאים אותו למשפחה וליהנות ממנו לאורך שנים. האפשרויות הנפוצות לקניית רכב חדש הן העמדת הון עצמי, נטילת הלוואה מהבנק בתנאים מועדפים או ליסינג. לכל אפשרות יתרונות וחסרונות אחרים והכרחי לבצע סקר שוק של ההצעות ואחוזי הריבית המוצעים.

יש להביא בחשבון את ירידת הערך ולזכור שמדובר על הוצאה שתמיד מאבדת מערכה. עם זאת, קל יותר לשמור על ערכו של רכב מוצלח שמיוצר על ידי חברה מוכרת. הרכבים המבוקשים בישראל הם עם גיר אוטומטי, בצבע לבן ובהתאמה לצרכים של משפחות בינוניות וקטנות: מהבחינה הזו בלנו החדשה מבית סוזוקי למשל היא השקעה משתלמת. מכוניות בקטגוריה הזו נהנות מביקוש גבוה והן עשויות לחסוך אובדן ערך של עשרות אחוזים בשנה.

לאחר מכן מומלץ לאסוף מידע אודות הרכב ולקבל המלצות אובייקטיביות. המלצה היא אינדיקציה מצוינת לרמת האמינות של הרכב ולשביעות הרצון של הלקוח. את ההמלצות הכי טובות אפשר לקבל ברשתות החברתיות, בשיחה עם בני משפחה או באתרי אינטרנט שמפרסמים חוות דעת אנונימיות. כדאי לבדוק מה אומרים האנשים שנוהגים על הרכב הזה ולהכניס למערכת השיקולים את ההעדפות האישיות.

מה הקשר בין ענף המשפט וענף הרכב?

אתר "איגוד יבואני הרכב" הוא מקום טוב לחפש בו מידע על רכבים חדשים. באתר ניתן למצוא את הקוד האתי שקיבלו על עצמם יבואני הרכב בישראל, ובמידת הצורך להשתמש בו לצורך מיקוח ומשא ומתן.

כמו כן, עסקת רכישת רכב מגדירה אתכם כ"צרכן" על פי חוק הגנת הצרכן ותקנותיו. על היבואן חלות שורה ארוכה של חובות כלפיכם ואתם מוזמנים להיעזר גם ב"אינדקס כללי אמון הציבור לענף הרכב" כדי לקבל עוד פרטים. באופן עקרוני, כללי האתיקה הבסיסיים הם אמת והגינות בפרסום, גילוי נאות, שירות הולם, אחריות, כיבוד החוק, הגינות בעריכת חוזים ושמירה על פרטיות הלקוח. במידה והיבואן שממנו אתם מתכוונים לקנות את הרכב לא עומד באחד הכללים האלו, תוכלו להפעיל נגדו סנקציות משפטיות.

בנוסף, היבואן כפוף להוראות משרד התחבורה וחוק ההגבלים העסקיים. עליכם לבדוק האם היבואן עומד בכללים שמוטלים עליו ולא לחשוש להתעמת איתו במקרה של הפרת הקוד האתי.