יובל שטייניץ
יובל שטייניץצילום: רויטרס

בראיון ליומן ערוץ 7 מתייחס יו"ר הועדה לבחירת דיינים, השר יובל שטייניץ, להסכמות שאליהן הגיעה הועדה בראשותו, שאיפשרו את מינויים של עשרה דיינים חדשים לבית הדין הגדול.

בראשית הדברים נשאל השר שטייניץ מה אירע שלפתע, לאחר כל כך הרבה שנים ללא מינוי דיינים עלה בידי הוועדה להגיע להסכמות ופשרות שאיפשרו את המהלך.

במענה הוא מציין ומספר כי "לפני ההצבעה כל הזרמים והמפלגות ביקשו לבטל ולדחות, וכך זה נמשך במשך תשע שנים. בית הדין התרוקן ולא היו בו דינים קבועים, למעט שני הרבנים הראשיים. המפלגות הדתיות ניטרלו זו את זו והפקרנו את עם ישראל. הפקרנו מאות עגונות שקיבלו עיוות ועינוי דין".

לעומת זאת "אחרי תשע שנים ללא בחירת דיין אחד, ואחרי שנים ללא בחירת דיינים לבתי הדין האזוריים מינינו 22 בבתי הדין האזוריים ועשרה בבית הדין הגדול. סוד ההצלחה הייתה העקשנות שלי שלא נמשיך במצב הנוכחי, כינסתי ישיבות והודעתי שאיש לא יוצא מכאן, נשב יום ולילה, עד להצבעה, עם או בלי הסכמות".

מוסיף שטייניץ ומספר: "הדבר השני, השגתי מהיועמ"ש חוות דעת שמבטלת את זכות הווטו של כל אחד מהרבנים הראשיים ועל פי חוות הדעת הזו אם זימנתי אותם מבעוד מועד היעדרות לא מאפשרת להם לבטל את ההצבעה וההחלטה. עד עכשיו, בכל פעם אחד הרבנים הראשיים לא היה מרוצה מהרשימה המתגבשת וכך זה נוטרל.

''שמתי לזה סוף כמו במתווה הגז – שש שנים אוצרות הגז שוכבים באדמה – הודעתי שגם אם אהיה לבד אבחר את כל בית הדין הגדול היום בלילה. כל מי שיעדר לא יוכל להשפיע. כשנוצרה וודאות שכך עומד לקרות כולם התכנסו והגיעו להסכמות, ולמחרת כולם הכריזו על ניצחונם".

"לשמחתי זכיתי לסיוע מרוב חברי הועדה ובעיקר שרת המשפטים שקד שהיא שרה עם ראש על הכתפיים נחישות ואינטגריטי", אומר שטייניץ המונה בין הישגי הוועדה את מינוי דייני הציונות הדתית: "בעבר היה אפס נציגי הציונות הדתית בבית הדין הגדול והיום יש ארבעה. אני שמח שעלה בידינו, בפעם הראשונה, למנות לבתי הדין האזוריים דיינים שרובם שירתו בצה"ל, חלקם קרביים ואחד עם צל"ש הרמטכ"ל. נתנו ייצוג הולם לכל הזרמים".

עם זאת נישאל השר שטייניץ באשר לתחושותיו לנוכח המחלוקות העדתיות והמגזריות שעד כה עיכבו מינויי דיינים, דווקא מתוך זווית הראייה שלו כמי שאינו שומר מצוות. "עצוב לי שעדיין אנחנו סופרים כמה ספרדים ואשכנזים יש כמה חרדים וכמה ציונים יש, כמה חסידים וכמה מתנגדים".