ח"כ ניסן סלומינסקי
ח"כ ניסן סלומינסקיצילום: עצמי

חוק ההדחה הוא צורך השעה, והוא מתמודד עם תופעות של אלימות גוברת של חלק מחברי כנסת ישראל.

בשנים האחרונות אנו עדים למפלגות וחברי כנסת אשר משתמשים במשאבים הניתנים להם לשירות העם לטובת הסתה, קריאות גזעניות וטרור.

לפני כעשור, בזמן מלחמת לבנון השנייה, אזרחי ישראל רצו לעבר מקלטים ומקום מבטחים מפני הרקטות והטילים שירה החיזבאללה. התברר כי לנסראללה היה מסייע מתוך יושבי משכן הכנסת - ח"כ עזמי בשארה. הסיוע הזה הצטרף לתמיכה שהביע במשטר האיראני ובחיזבאללה בעת ביקורו בסוריה לרגל האזכרה של חאפז אל-אסד. העמדתו לדין נמנעה עד היום מכיוון שברח מהארץ ומצא מקלט בקטאר.

אך בשארה העמיד יורשת מכובדת, חנין זועבי, אשר מתקנאת בפועלו ומשתדלת להדביק את הפער בינה לבינו. פרט לקריאותיה התדירות נגד חיילי צה"ל וכינויי הבלע שבהם היא מכנה אותם, זכור לכולנו משט הטרור לרצועת עזה שבו השתתפה. באותו משט נפצעו עשרה חיילי צה"ל ונגרם נזק תדמיתי ודיפלומטי כבד למדינת ישראל.

החוק בא להתמודד עם הפרדוקס שבו נבחרי ציבור מועלים בתפקידם ומנצלים את כוחם לערער על יסודות הדמוקרטיה הישראלית. החוק עבר שינויים רבים אשר מבטיחים שהוא יהיה ענייני ולא ישמש לסגירת חשבונות פוליטיים. בחוק ישנם כמה מנגנונים הכוללים מספר רב של חברי הכנסת הנדרשים להדחה, דרישה לתמיכה של חברי כנסת מקרב האופוזיציה, ומניעה להפעילו בתקופת בחירות.

כל אלה יכולים להוכיח כי כוונת המחוקק להידרש לחוק רק במצבי קיצון ולא כדבר שבשגרה, ולהפיג את החשש כי הדמוקרטיה הישראלית עומדת בפני קריסה. העברת החוק שולחת מסר ברור לחברי הכנסת שנשלחו למשכן המכובד הזה: היו שליחים נאמנים לציבור ששלח אתכם לשרתו, ואל תנצלו את המשאבים שניתנים לכם לטובת הסתה, גזענות ותמיכה בטרור.

ח"כ ניסן סלומינסקי

הבית היהודי