שדות המחר
שדות המחרצילום: חזקי ברוך

אוכלוסיית העולם גדלה מדי שנה ב-2% וצפויה למנות בשנת 2050 כ-9 מיליארד איש. כיצד נאכיל את כולם? האם מקורות המזון שלנו יספיקו ויזינו בצורה הולמת את כלל האוכלוסייה? כיצד בעזרת פיתוחים מעולם החקלאות נוכל להתמודד עם אתגר גלובלי זה?

את כל התשובות תמצאו בתערוכה החדשה ''שדות המחר'' במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים.

במתחמי פנים וחוץ יוכלו המבקרים ליהנות מחוויה רב-חושית, ליהנות מעשרות מוצגים אינטראקטיביים ביניהם עץ מכני ענק, מכונת קרקרים, שדה חקלאי אנכי שמוצג לראשונה בארץ, להכיר 19 סוגי עגבניות ועוד.

לצד התערוכה מגוון רחב של פעילויות התנסותיות נוספות כגון: הדגמה מדעית 'הדגמה בפיתה', סדנת התנסות בצמחי תבלין 'על טעם ועל ריח', תצוגת טרקטורים, סיורים מודרכים ועוד.

תערוכת שדות המחר

הידעתם? ישראל היא מעצמה עולמית בכל הקשור לפיתוחים טכנולוגיים בחקלאות בין אם בנושא ההשקייה ובין אם פיתוח זנים חדשים של ירקות ופירות ובתחומים רבים נוספים. בתערוכה הייחודית, ייחשפו המבקרים לרעיונות חדשניים ומעניינים שהתפתחו בארץ ובעולם בתחומים שונים ומגוונים כגון: תזונה מזינה, הגנת הצומח, השבת מים, השקיה 'חכמה', חקלאות הידרופונית, חקלאות בת קיימא ועוד.

המבקרים מוזמנים להיכנס לתערוכה דרך שדה אנכי בו גדלים זה לצד זה בין היתר אורז בטכנולוגיית טפטוף, קנה סוכר, אפונה ועוד. במעבדת השדה המבקרים יכירו את הצמח משלב הזרע ועד הצמח הבוגר, יצפו בכוורת בה חיות דבורי בומבוס, יציצו בהגדלה למלחמות המועילים במזיקים, ויכירו חקלאות בת קיימא המדגישה שמירה על משאבי כדור הארץ ועוד.

יודעים איך ייראה מזון העתיד? מה ההבדל בין חיטת בר לחיטה המתורבתת? ומה מקורם של מוצרי המזון הרבים שאנו אוכלים מדי יום? במעבדת המזון המבקרים יוכלו ללמוד על גילוי "אם החיטה", להבחין בין חיטה קדומה לחיטה מתורבתת, לתהות מה יהיה מזון העתיד ומה בין צריכה נבונה לבין בזבוז מזון.

במרכז המעבדה מכונה ייחודית שפותחה ונבנתה במיוחד לתערוכה - מכונת הקרקרים. מוצג דגל שיפעל כל העת בו יצפו המבקרים בתהליך יצירת קרקרים החל משלב הטחינה דרך הלישה, הרידוד ועד האפייה.

במעבדת המידע יחשפו המבקרים לשאלה איך 'מדברים עם הצמח' ואיך יודעים מה הוא "מרגיש" באמצעות החיישנים החדשניים. תחנה מטאורולוגית תפעל בזמן אמת, נלמד איך עושים היום חקלאות מדייקת מבלי לבזבז משאבים יקרים ועוד.

לצד מתחמי הפנים ממשיכה התערוכה גם בשטחי החוץ בגן המדע של המוזיאון. בחממת בוטיק המצוידת במיטב הטכנולוגיה המובילה בתחום, יסיירו המבקרים בין גידולים שונים למאכל וילמדו על חקלאות הידרופונית, ובבית הרשת יחשפו ל-19 זנים שונים של עגבניות.

בנוסף, בואו להיות חקלאים חלוצים! בשיתוף עם 'החצר הישנה - קיבוץ עין שמר' יוצגו מבחר של טרקטורים ותיקים, שלכל אחד מהם סיפור ייחודי. המבקרים יוזמנו לטפס עליהם, להצטלם ואת חלקם אף יפעילו בעצמם.

לצד התערוכה יתקיימו מגוון פעילויות נוספות לכל בני המשפחה:

'הדגמה בפיתה' – הדגמה מדעית משעשעת בהשתתפות הקהל בה נלמד על איך נוצר החור בפיתה, נחשמל מלפפון, נבעיר מקור אנרגיה מפתיע, ניצור מוס-חומוס ועוד.

'שתיל-פתיל' – סדנת בנייה של עציץ מיוחד ואקולוגי תוך יישום מנגנון פיזיקלי. מתנה לכל משתתף!

ארומה – על טעם ועל ריח – סדנה התנסותית להורים וילדים על צמחי תבלין, מקורם של התבלינים בהם אנו עושים שימוש יומיומי, מה הקשר בין טעם לבין ריח ועוד.

סיורים מודרכים - סיור מודרך למשפחות להיכרות עם התערוכה, סיור עגבניות ושאר ירקות', סיור פעיל בחצר החקלאית.

נעים להכיר - פנטומימאים, חברי קבוצת 'פירומניה', משוטטים בין תערוכות המוזיאון, ומעודדים בצורה משעשעת את המבקרים לחקור ולנסות בדרך אחרת. (ביולי – בשבתות בלבד ובאוגוסט בכל ימות השבוע)

אגרופוליס – התערבויות אָמָּנוּתִיּוֹת בתערוכה מדעית

באופן ייחודי ומרתק, משולבות לצד עשרות המוצגים האינטראקטיביים בחללי הפנים והחוץ שמונה עבודות אמנות ייחודיות שחלקן מוצגות לראשונה בתערוכה. עבודות האמנות נאצרו על ידי מעיין שלף המביאה לקדמת הבמה את הזווית החברתית קהילתית של החקלאות. הפרויקט 'אגרופוליס' מבקש לגעת במשמעויות החברתיות והפוליטיות של החקלאות דרך נקודת מבטם הייחודית של אָמָּנים.

בפרויקט אגרופוליס מציגים האמנים: שרון גלזברג, בן הגרי, תומר ספיר, הילה עמרם, נדב עשור, פאטמה שנאן דרע, קולקטיב אנייה

בנוסף - סרט טבע מרהיב בתלת ממד:

'ענקים קטנים' - סרט טבע מרהיב מבית היוצר של ה-BBC, אודות שני יצורים זעירים בטבע המתמודדים עם כוחות חזקים מהם. על סנאי זעיר המתגורר ביערות העתיקים של דרום אמריקה וכדי לשרוד את החורף הקשה צריך לאגור מלאי של בלוטים ולשמור עליהם מפני הזוממים לקחת אותם ממנו... ועל עכבר מדברי זעיר המתגורר במדבר סונורה שבמערב הפרוע של אמריקה, הנועז מבין ארבעה עכברונים אחים שנמשך לצאת למרחב הפראי, ואין לו שמץ של מושג על הסכנות האורבות לו (בתשלום נוסף – 10 ₪)

מחירון:

יולי-אוגוסט

ילדים עד גיל 5 – חינם, ילד/מבוגר 60 ₪ , כרטיס משפחתי (הורים/סבים וכל ילדיהם/נכדיהם) 220 ₪

הנחות: מחזיקי כרטיס תושב 'ירושלמי', חיילים, כוחות הביטחון, נכים, גמלאים, מועדוני לקוחות

שעות פתיחה

א' – סגור. ב' – ה' 10:00 – 18:00 (באוגוסט בלבד: א' – ה' 10:00- 19:00), ו' 10:00 – 14:00

פרטים נוספים בטל' 02-6544888 ו/או באתר www.event.mada.org.il