מדריך חרדי: כך תתנהגו בלשכות הגיוס

מדריך מפורט ומקוצר להתמודדות עם לשכות הגיוס מופץ בקרב בחורי ישיבות במגזר החרדי. היעד: לחזור הביתה ללא גיוס.

שמעון כהן , י"ט בתמוז תשע"ו

אילוסטרציה
אילוסטרציה
פלאש 90

תחת הכותרת 'תדריך למתייצב' וכותרת המשנה 'כדי שתעבור את ההתייצבות בשלום', מתפרסמת בעדה החרדית חוברת קצרה ובה הדרכה מפורטת לבחורי הישיבות כיצד לנהוג בלשכת הגיוס, והכול כדי לצאת עם פטור מגיוס לצה"ל.

בגב החוברת מובהרים יעדיה של החוברת: "חוברת הדרכה מעשית עשירה ומפורטת לבן הישיבה\ נזר הבריאה ותפארתה, הנקלע בסערת התקופה להתמודדויות אשר לא התנסה בהם (הטעות במקור) מעולם. כל המידע – כל הסודות – דרכי התמודדות – מניסיונם העשיר של אלפים שעמדו בזה ושל עשרות כאלו שלא הצליחו, אך לפחות שלחו לך שידורי אזהרה ממעמקים...".

החוברת עצמה מחולקת לארבעה פרקים, החל משלב ההגעה ללשכת הגיוס ועד לסיבוכים אפשריים. הפרק הראשון העוסק בהכנה להגעה ללשכת הגיוס מפרט את המסמכים שעל בן הישיבה להביא עמו, תוך הבהרה והדגשה כי עליו להביא תעודות מקוריות ולא צילומים, ואזהרה כי "התייצבות ללא המסמכים הנדרשים הינה סכנה".

בהמשך הפרק מומלץ לבחור הישיבה כי "אין להגיע ללשכה ללא כובע וחליפה! הופעה שכזו מהווה מתכון ברור להסתבכויות. כמו כן רצוי להגיע ללשכה כשאתה לבוש בצורה הכי ישיבתית ורצינית שניתן". בחור הישיבה גם זוכה להמלצה להביא עמו אוכל ושתייה שכן ההמתנה בלשכת הגיוס יכולה להימשך זמן רב.

בהקשר זה של המתנה מתריעים מחברי החוברת ומציינים כי "בהתייצבות הראשונה הנך צפוי לבלות זמן רב בסביבה מלאה פריצות וזוהמה ולכן מומלץ להביא ספר שתוכל לעסוק בו".

השלב השני הוא שלב הלשכה: "מרגע שדרכת על מפתן הלשכה אתה נתון למעקב. מי אתה, האם אתה רציני או חלש, נחוש או נתון לשכנועים", בחור הישיבה מוזהר: "עליך להקרין בכל דרך שהיא רצינות ונחישות בדרכך".

עוד מומלץ לבחור הישיבה שלא להיות נחמד לאיש בלשכה ואת הנחמדות להותיר מחוץ לכתליה. "בלשכה אתה לא חבר של אף אחד, אתה לא זורם ולא פתוח ולא נגרר לשום דבר. אל תנסה לעשות רושם על אך אחד, גם אם אתה אינטלגנט ונחמד, בלשכה אתה סתם טיפש יבש ואפרורי שלא מבין בדיחות, לא יודע לחייך ובסך הכול בא למסור טפסים וללכת".

לצד ההמלצות שלא לפתח שיחה עם איש ולא להיענות לשיחה מוזכרת לבחור הישיבה זכותו וחובתו לדרוש בדיקה רפואית רק על ידי רופא ולסרב לרופאה.

עוד מומלץ שלא להשקיע במענה על השאלות הממוחשבות אלא לענות בלחיצות מהירות על 'אנטר' ובכך לסיים את המבחן בתוך שניות אחדות. כמו כן מומלץ לצעיר שלא לדווח על כתובת מייל, רישיון נהיגה או מכשיר סלולארי שאינו חסום, במידה ויש כזה, לא למסור את מספר הטלפון האישי לאיש ולא להשיב לשאלות כמו 'מה אתם לומדים בישיבה' וכיוצא באלה, והעיקר הוא "לא לחתום על שום מסמך! גם אם כתוב בו שאתה בן ישיבה או הוראות הפעלה של מכונת כביסה".

השלב הבא עוסק בהתמודדות במדור בני הישיבות בתל השומר ופרק זה מכונה "התמודדות מול זבובי המות". שם, מסבירים מנסחי החוברת, "תתקל בטיפוסים המסוכנים ביותר במערך הגיוס, אלו הם חבורת ה'ישיבישעס'.

''הם יבואו אליך עם זקנים ארוכים וגמרות ענקיות, יש להם כיפות מאוזן לאוזן והיגוי ישיבתי כבד. עם הטיפוסים האלה אתה פשוט לא מתעסק, מטוב ועד רע. כלום! הם אנשים רעים ומושחתים שמנסים להפיל אותך באכזריות נוראה לאחד המקומות הגרועים עלי אדמות, הן גשמית והן רוחנית, וכל זה תמורת בצע כסף".

האזהרות נמשכות בנימה צינית ונחרצת "גם אם מבקשים ממך להסביר להם פשט בגמרא או להצטרף לסיום מסכת, תיקון חצות ופיטום הקטורת או כל עניין אחר. אתה פשוט מסתכל עליהם כתרנגול בבני אדם, קר כקרח וקפוא כצנון. קירוב לבבות זה דבר טוב, לא בלשכת הגיוס".

השלב הבא הוא שלב ההתמודדות עם סיבוכים אפשריים, ובשלב זה מעודדים מנסחי החוברת את בחור הישיבה ומבהירים לו כי "כל זמן שלא חתמת על שום מסמך אין להם שום אפשרות לגייס אותך בכפייה. אם רק תפעל נכון ידך תהיה על העליונה".

ממשיכים המזהירים וכותבים: "בכל מצב שהוא, גם אם התהפך העולם, אתה לא חותם על כלום ולא לובש מדים, אפילו לא לחצי דקה ולא בשביל התמונה". עוד מומלץ לבחור שבמקרה שהעניינים הסתבכו "תאיים עליהם בעשיית רעש ציבורי, בעיתון פלוני, קו אלמוני, שתדבר עם הרבנים והעסקנים וכו' וכו'. הצבא רוצה שקט ואתה תנצל זאת עד תום".

מעורבותם של עסקנים מוזכרת גם בהמשך כקלף במקרה שהדברים חורגים מהמתוכנן, אך עם זאת מודגש שלא להיעתר לדברי אנשי הלשכה לפנות לעסקנים שהם מפנים אליהם, "זכור! מה שטוב להם רע לך ומה שטוב לך רע להם".

החוברת כולה נחתמת באיחול-ציווי: "תחזור הביתה, בן של מלך, לחיים טובים ולשלום".