מעצר מפגין על ידי המשטרה
מעצר מפגין על ידי המשטרהצילום: אריה מינקוב

נשיא בית הדין הצבאי לערעורים אל"מ נתנאל בנישו מותח ביקורת על התנהלות פיקוד המרכז בכל הנוגע להוצאת צווי הגבלה מנהליים ליהודים בשנה האחרונה.

בהחלטה שניתנה בסוף השבוע, דן השופט בנישו בערר שהגיש עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו, על צו הגבלה שהוציא אלוף פיקוד המרכז לצעיר יהודי שהתגורר בגבעת הבלאדים סמוך לכוכב השחר.

הצעיר הורחק מרחבי יהודה ושומרון למעט קרית ארבע - וכך נמנע ממנו לטפל בעדר הצאן שלו באזור כוכב השחר. הצו בעניינו הוארך פעם נוספת לאחר שהסתיים - ועליו הוגש הערעור.

יש לציין כי מדובר במקרה דומה למעל 50 צווי הגבלה מנהליים שהוציאו אלופי פיקוד מרכז והעורף בשנה האחרונה לצעירים יהודים.

השופט בנישו קיבל את עמדת עו"ד יאדו שטען כי פיקוד מרכז נמנע באופן שיטתי ממתן זכות שימוע בטרם הוצאת הצווים - וקרא להקפיד על זכות זו.

"זכות השימוע מוקנית על פי חוק וביטולה אמור להיות חריג למקרה בו ישנה סכנה מידית מאדם", קבע השופט. עו"ד יאדו טען כי החריג הפך לכלל - ובפיקוד מרכז הודו כי אף אחד מהיהודים מקבלי הצווים בשנים האחרונות, לא קיבל אפשרות לשימוע בטרם הוצאת הצו.

השופט כתב בהחלטתו כי "על המפקד הצבאי להקפיד על מתן זכות טיעון ראויה טרם הוצאת צווי הגבלה אלא אם מתקיימת עילה משמעותית להעניק זכות זו לאחר הוצאת הצו בלבד"

"הקפדה על העקרונות האמורים ראויה במיוחד כאשר עסקינן בהארכת צו כמו במקרה דנן. במצב דברים זה יש להניח שהחששות אשר הועלו על ידי נציג המפקד הצבאי פחותים בעוצמתם. על כן מצופה ביתר שאת על הקפדה למימוש ראוי של זכות הטיעון", כתב השופט.

הוא גם קרא למחוקקים להציב חובה של הגעה אוטומטית לבית משפט בכל מקרה של הוצאת צו הגבלה מנהלי, כפי שנעשה כיום במקרה של מעצר מנהלי.

בתיק המדובר, קבע השופט כי לאחר "התלבטויות ארוכות" מצדו, הצו הנוכחי של המערער לא יבוטל עקב המידע בחסוי שהציג השב"כ, אך בכדי להאריך פעם נוספת את הצו - על הצבא והשב"כ יהיה להביא "מידע מודיעיני המשנה מהותית את הערכת המסוכנות", או במקרה של "שינוי מהותי במצב הביטחוני באזור".

עו"ד מנשה יאדו אמר בתגובה על פסק הדין, "מדובר בסנונית ראשונה שמצמצמת את שיקול דעת האלוף בהוצאת צווים. אין לנו ספק כי רבים מהצווים אינם מידתיים ולא יעמדו במבחן שיפוטי. לגבי הפרוצדורה הזכיר בית המשפט לאלוף הפיקוד כי גם למתיישבים הצעירים קיימות זכויות דיוניות וחוקתית, וחייב את האלוף לקיים שימועים מקדימים לפני הוצאות צווים, דבר שהאלוף בניגוד לדין לא עשה בצורה שיטתית בשנה האחרונה".