הרב רמי ברכיהו, רב היישוב טלמון
הרב רמי ברכיהו, רב היישוב טלמוןצילום: יוני קמפינסקי

אין מתאים מהרב רמי ברכיהו הי"ו להיות רב המשטרה.

התמסרותו העצומה לסוגיות של משטרה מודרנית במדינה יהודית; בקיאותו ההלכתית העצומה; אישיותו המדהימה; היותו מנהיג אמיתי בעולם רבני. דווקא פרסום הדברים שכתב לפני שנתיים, על הימנעות מקבלה לישוב של זוג בני אותו מין, שאני מעריך שנעשו לצורך "סיכול ממוקד" של מועמדותו, מהווים עוד סיבה למינויו.

צריך לקרוא את כל דבריו. לא את הכותרת המאוד לא-מדויקת שניתנה לדבריו. צריך לקרוא את נקודת המוצא שלו, את אנושיותו, את רגישותו, ואת הדרך בה הוא עוסק בסוגיה המורכבת מאוד שהציבוריות הישראלית עוסקת בה כבר שנים רבות, והתפוצצה לאחרונה בכמה התבטאויות שונות לחלוטין.

שכן מדובר בסוגיית אמת: מחד גיסא, מדובר בבני אדם. בני אדם שזו משיכתם, שזה עולמם, שהם שואפים כמו כל אחד למימוש חיי קירבה ורעות, אהבה והתקשרות; מאידך גיסא, מדובר באיסור מוחלט וחד משמעי של התורה על קיום יחסי מין בין בני אותו מין. באמצע ישנו מרחב עצום של אפשרויות ריכוך העימות הזה. הרב רמי בחר ללכת בדרך הזו.

ובדרך הזו הוא ביטא, לא כפוליקלי קורקט ולא מפחד ציבורי, אלא לפני שנים רבות את הרגישות הראויה. את הדילמה. את ההתלבטות. ואת ההכרעה כי הגבול אותו ישוב תורני יכול להכיל מתוח לפני האפשרות של קיום יחסי זוגיות ממוסדים בין בני אותו מין. הדבר לא העביר אותו לקוטב ההפוך – המתעלם מהעולם הסובב אותו, ומקיומם של בני אדם אחרים ממנו.

והלוא כך כתב נפלא את שני הצדדים של הסוגיה: "בחברה שסביבנו ערך הזוגיות והמשפחה מעורער, ואילו החברה הדתית שומרת מכל משמר על קדושת הזוגיות ומסגרת המשפחה. גם אם ינסו לשכנע אותנו שהעולם מתקדם ושבעידן החדש רעיון הנישואין עבר מן העולם ושלא ניתן עוד לקדש זוגיות רק של איש ואישה - למרות זאת אנו נמשיך לאחוז בערכיה של תורתנו הקדושה".

ובד בבד: "מידה זו אינה סותרת את חובתנו, כאנשים פרטיים וכקהילה, לנהוג כלפי בעלי נטיות הפוכות ברגישות ובאנושיות. יחס אנושי של אנשי תורה כלפי אנשים אלה הוא בעיניי חובה מוסרית. בעבר היחס הפוגע ומהזלזל שהפגינה החברה כלפי בעלי נטיות הפוכות גרם לעיוותים אנושיים חמורים. מבחינה זו איננו חיים עוד בעידן הישן - וטוב שכך".

זוהי עמדה של רב ישוב שצריך לראותו כדמות מובילה. במשרעת שבין שלילת זוגיות חד מינית ובין היחס האנושי וההכלה של כל אדם, ניצב הרב ברכיהו הי"ו במקום נכון, ושוב הוכיח את התאמתו לתפקיד המורכב של רב המשטרה, שצריך להיות הרב של כולם.