בתוכנית התחקירים "פנים אמיתיות" של העתונאי אמנון לוי יסופר הערב (ערוץ 10, שעה 21:00) סיפור מאבקם של האבות הגרושים בישראל אל מול המנגנון המכנה עצמו "פמיניסטי".

אבות גרושים רבים תולים תקוות במשדר, ומקווים שיסמן קו פרשת מים במאבקם, אשר נמשך שנים ארוכות ואשר מושתק בשיטתיות ע"י פמיניסטיות לוחמניות בתפקידי מפתח בערוצים השונים.

ניתן לומר שהמאבק החל מהקמת תנועת "זכויות הגבר המשפחה" בשנות ה-70, אולם תנועה זו יצרה לעצמה דימוי בעייתי ואף מגוחך. בתחילת שנות ה-2000 החל מאבק מאורגן למען ביטול חזקת הגיל הרך תוך הדגשת ערכי השוויון, אולם החוק שהוצע לצורך כך, חוק "הורים וילדיהם", התברר כבעייתי מאוד משום שהוא אמור לערער גם את הסמכות ההורית ולאפשר הוצאת ילדים מרשות הוריהם בתואנות שקשורות לערכים ולחינוך (ולא רק להתעללות או לתנאים ירודים במיוחד).

טון יותר לוחמני

באחרונה הצטרפו למאבק גם כוחות בתוך הציונות הדתית, בהם הרב אליעזר מלמד, שפירסם מאמר בעיתון "בשבע" בקריאה לביטול חזקת הגיל הרך. ארגון "חותם" עסק בביקורת על חוק "הורים וילדיהם" במסגרת כנס רמלה האחרון, שהוקדש לנושא המשפחה.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) הצטרף לניסוח והגשה של חוק לביטול חזקת הגיל הרך אשר לא נוגע לרעה בסמכות ההורית, אולם חוק זה נקבר למעשה ע"י שרת המשפטים, אשר הודיעה על הקמת ועדה שתדון בנושא ביחד עם נושאים רבים אחרים, ועל התניית קידום החוק בהסכמתם של שלל גורמים כולל משרד הרווחה. התניות אלה משמעותן שהחוק קבור, כאמור.

למרות קבורת החוק ואולי בגללו, נדמה שהמאבק של הגרושים עלה מדרגה וכי הטון הופך ליותר לוחמני. גם הדגשים של המאבק עוברים בהדרגה, כך נדמה, מהתמקדות בערך השוויון וביטול מוחלט של חזקת הגיל הרך, להסתכלות רחבה יותר הכוללת ביקורת חזיתית על ה"פמיניסטיות", שהתנגדותן הנחרצת לביטול חזקת הגיל הרך הראתה כי אמונתן בערך השוויון היא אמונה על תנאי.

ג'קי לוי הרבה לדבר על מצוקות האבות הגרושים במקומות שונים ובאחרונה גוייס למאבק במסגרת מאהל מחאה שהקימו מול הכנסת ארגוני הגרושים "הורים שווים" ו"א' זה אבא".

הוא הפך לפנים של המאבק בלי כוונה (כך נראה) לפני כחודשיים לאחר שהגיע לאולפן התוכנית "משפחה גרעינית" בגלי צה"ל כועס ופגוע, בעקבות מהלך של אשתו לשעבר, וסיפר על מה שקרה. נעשה ניסיון למחוק את הקלטת התוכנית משרתי גלי צה"ל אולם הח"מ הספיק להעלות לפייסבוק את ההקלטה מבעוד מועד ובכך למנוע את העלמת התיעוד. ההקלטה קיבלה יותר מ-100,000 צפיות בעמוד של הח"מ ובעמודו של ח"כ-לשעבר משה פייגלין.

נותר לראות אם התוכנית של אמנון לוי אכן תצדיק את התקוות שנתלות בה. בינתיים, ערוץ 10 ידוע דווקא ב"תחקירים" פמיניסטיים המציגים נתוני שווא לגבי אלימותם של גברים. במפה התקשורתית, מצוקת הגרושים מושתקת בכל מקום כמעט, מלבד תוכניותו של השדר הוותיק גבי גזית ברדיו 103, והערוץ שאתם מעיינים בו כרגע.