הדייגים
הדייגיםאסף סלומון

במשרד האוצר מתכוונים להסיר את המכס שהוטל מאז ומתמיד על ייבוא דגים ארצה, ממשלת סין מסבסדת העלאת דגים סיטונאית מסין הגדולה לארץ הקודש הקטנה, ובתווך מגדלי הדגים המקומיים כאן חוששים מאוד מהתמוטטות הענף כולו בגלל שבירת שוק הדגים הישראלי.

"הורדת המכס משמעותה סגירת ענף המדגה בישראל", מזהירים בעמק בית שאן – שבו מצויים כיום 70% מברכות הדגים במדינה, חלקם הבלתי מבוטל בששת הקיבוצים הדתיים שבעמק.דוברת ארגון מגדלי הדגים, דורית אורלי: "משרד האוצר פועל בפופוליזם, זורה חול בעיני הציבור ורודף כותרות על הורדת יוקר המחיה שאין להן כל בסיס. בתקופת הפסח האחרון בלבד ספגו המגדלים בארץ הפסדים בהיקף של למעלה מעשרים מיליון שקלים בשל ירידת מחירי הדגים המקומיים. מחירי הדגים המיובאים, לעומת זאת, ירדו ירידה קלה מאוד, ומיד לאחר החג שבו ועלו"

לעמק זכות ראשונים על הענף הזה, שנוסד עוד לפני קום המדינה. שפע המים בבקעת בית שאן ומליחותם היחסית, כמו גם טיב הקרקע, הביאו את המתיישבים היהודים הראשונים באזור להכרה שכדאי להקים כאן ברכות דגים מפני שהן עשויות להניב ברכה רבה יותר מגידולי שדה.

בשנת 1943 נעשה ניסיון בכורה כזה בקיבוץ ניר דוד בעמק, שאליו הובאו דגי קרפיון מיוגוסלביה – ולמרבה הפלא התאקלמו יפה בבקעה החמה. ההצלחה הביאה את קיבוץ טירת צבי הצעיר (נוסד ב-1937) להצטרף למיזם כעבור שנתיים, והשאר היסטוריה.

במקום של כבוד בעמק המעיינות, צופה על ברכות הדגים הכחולות בואכה נהר הירדן, הוקם בשנים האחרונות מצפור לזכר יצחק אריאל ז"ל, שהיה פעיל בענף המדגה כמעט מראשיתו (הצטרף בשנת 1947) והתמיד בו לאורך חמישים שנה, שבחלק ניכר מהן אף שימש מנהל המדגה בקיבוץ.

אריאל נפטר לפני שש שנים, אולם בנו, אורי אריאל, הוא שר החקלאות היום. דווקא בימיו במשרד, חוששים בטירת צבי ובשאר מעוזי המדגה בישראל, ייתכן שייחתם הגולל על ענף גידול הדגים בארץ.

יש לומר לזכותו של אריאל הבן שהוא התריע לאחרונה לפני שר האוצר משה כחלון שלא להסיר את המכס, או לכל הפחות לפצות כראוי את החקלאים הישראלים העוסקים בענף המדגה כדי למנוע את קריסתו: "הורדת המכס בדגי הבריכות לפטור מלא, ללא תמיכה ישירה מאסיבית", כתב שר החקלאות לשר האוצר, "תגרור אחריה באופן ודאי סגירת ענף המדגה בישראל, דבר שיביא לפיטורים המוניים בפריפריה. ידענו לעבוד יחד ולהביא לתוצרת טובה להורדת מחירים ולתמיכה בחקלאים ואפשר לעשות זאת גם עתה".

ייבוש היסטורי

לפני פסח האחרון החליטו באוצר על ביטול המכס על ייבוא דגים למשך ארבעה חודשים ומתן פיצוי לחקלאים המקומיים, ואולם בניגוד לציפיות האוצר – כמה מאכזב – המחירים נותרו כמעט ללא שינוי. למשל, בראשית 2016 היה אפשר לקנות בשוק קילוגרם דגי אמנון ב-41.5 שקלים בממוצע. בפסח, עם כניסת ההחלטה על ביטול המכס לתוקף, אמנם ירדו המחירים ל-32.2 שקלים בממוצע, אולם כעת הם שבים ועולים ועומדים על 38 ויותר.

כל זה מצייר את ההחלטה של שר האוצר, על השלכותיה הקשות למשק המקומי, כהחלטה שכמעט איננה מועילה ובוודאי שאינה שווה את המחיר – קריסת ענף גידול הדגים הישראלי.

יוסי יעיש, ראש ארגון מגדלי הדגים בישראל, טוען שהתקנה של שר האוצר הביאה רק להתעשרות היבואנים, ובהם רשתות השיווק רמי לוי ושופרסל, על חשבון מגדלי הדגים, שברכותיהם מצויות בסכנת התרוקנות.

למעשה, האוצר הוריד 13.70 שקלים ממחירו של כל קילוגרם דג כשביטל את המכס לקראת פסח, אולם המחיר הממוצע לצרכן ירד, כאמור, בהרבה פחות מזה. ההערכות הן שהיבואנים גרפו מכל העסק כ-30 מיליון שקלים, והם המרוויחים הגדולים ממנו, וזאת בלי שהצרכן הקטן בבית הרוויח משהו ניכר מכל העניין.

במטה המאבק שפתחו החקלאים בענף הם טוענים שההחלטה להסיר את המכס נועדה בסך הכול להקנות לכחלון נקודות בדעת הקהל, בדומה לרפורמת הסלולר שהוביל בעבר. ואולם אף על פי שבפועל, כאמור, מחירי הדגים כמעט שלא ירדו, כעת מעוניינים במשרד האוצר להפוך את ביטול המכס לקבוע, והפעם ללא פיצוי ראוי לחקלאי ענף הדיג – שיאפשר להם לפחות להחזיק ראש מעל המים ולהשאיר את הדגים בתוך המים.סין עלולה להפסיק את הסבסוד ביום בהיר אחד, אולם זה כבר יהיה מאוחר מדי, כאשר משק המדגה המקומי יחדל מלהתקיים

הפחתת המכס ביום אחד עלולה לגרום ל-14 אלף דונם של ברכות דגים בעמק בית שאן להפוך לצחיחים. בתנאי החום של עמק בית שאן, טוענים שם, זה אומר שעמק המעיינות יחזור להיות מדבר ואף יביא להטיית מסלול נדידת הציפורים, החונות כיום בברכות.

החקלאים גם טורחים להזהיר שסין עלולה להפסיק את הסבסוד ביום בהיר אחד, אולם זה כבר יהיה מאוחר מדי, כאשר משק המדגה המקומי יחדל מלהתקיים. מילא אם הייתה כדאיות כלכלית לייבוא במקרה הזה, טוענים בארגון, אבל אם אין בכך כל תועלת של ממש, ונוסף על כך יחוסל מפעל הדגים ההיסטורי המקומי – ההשלכות עלולות להיות קשות מדי.

משק הדגים הישראלי כבר נפגע לא מעט בשנים האחרונות מהקלת הייבוא, והיום גידול הדגים המקומי מספק 15% בלבד מהצריכה הכוללת של דגים בארץ – ואילו היתר מגיע מחו"ל. הייבוא שמדובר בו כעת הוא בעיקר של פילה אמנון, ובפועל הוא נמכר במחיר נמוך יותר ממחירו בסין. יעיש טוען שאין למגדלים המקומיים יכולת להתחרות בממשלת סין, המוכרת דגים במחיר הפסד. לפי בדיקה שהזמין הארגון, הדבר ייאלץ את המגדלים להוריד את המחירים ב־30%, מה שהופך את הגידול ללא כדאי כלל.

להשאיר את העמק כחול

בעמק חשים נטושים. במשך עשרות שנים, טוענים שם, הם השקיעו ופיתחו תשתית ענפה של דגי ברכות איכותיים בתנאי אקלים קשים ומתוך שמירה על גבולות המדינה ועל אדמותיה באזורי ספר – ואילו היום שכחו אותם.

הם טורחים גם להדגיש שאין להם כל התנגדות לתחרות, אבל היא צריכה להיעשות בתנאים הוגנים ולא כאשר גידול קילוגרם דגי אמנון, שעולה בסין 26 שקלים, משווק למדינת ישראל במחירי הפסד של 13 שקלים בלבד, בספיגת ההפסד על ידי הסינים, רבי העצמה.

ברכות הדגים, המשתרעות על פני כ-27,000 דונם בישראל, עלולות להתייבש. האם מישהו שם למעלה, באוצר, יעשה את הנדרש כדי להשאיר את העמק כחול?

פנינו בשם 'עולם קטן' למשרד האוצר ושאלנו מדוע הוחלט לבטל את המכס על ייבוא דגים ארצה, בפרט כאשר משמעות הדבר, לטענת החקלאים, היא חיסול מוחלט של ענף המדגה המקומי. נוסף על כך ניסינו להבין דרכם מה התועלת שתצמח לצרכן הישראלי מהמהלך, שכן לא הוא שעתיד ליהנות מהוזלה ניכרת במחיר, וביטול המכס ייטיב בעיקר עם היבואנים. ושוב תהינו, מדוע אפוא יש הכרח לנקוט צעד שמשמעותו כה דרמטית בעבור המגדלים המקומיים.

תגובת משרד האוצר: "שר האוצר, משה כחלון, יצא השבוע לשימוע ציבורי להסרה מוחלטת של המכסים על הדגים המיובאים לישראל. בעקבות הצלחת הפיילוט שנערך לקראת חג הפסח, והראה ירידה של עשרות אחוזים במחירי הדגים, החליט שר האוצר להאריך לתקופה נוספת עד סוף שנת 2016 את הסרת המכסים.

"על פי הנתונים המצויים בידינו, בחודשים שבהם התקיים ייבוא בפטור מוחלט ממכס, ירד המחיר לצרכן ביותר מ-10 שקלים. משמע, הצרכן הישראלי נהנה מרובה המכריע של הפחתת המכס. מחירו הממוצע של אמנון בתקופה זו עמד ברשתות השיווק על 31 ש"ח.

"שר האוצר רואה לנגד עיניו את טובת הצרכן, ובד בבד מעוניין בשגשוגה של החקלאות המקומית. לצערנו, על אף שהתקיים באחרונה מו"מ עם המגדלים, לא הצליח משרד האוצר להגיע להסכמות בנוגע להעברת תמיכות לענף בריכות הדגים, ולכן המהלך יעשה באופן חד צדדי. עם זאת, לשם שימור וחיזוק הענף, בכוונת משרד האוצר לתמוך במגדלי דגי הבריכות במענקי השקעות ובמתן רשת ביטחון לתקופת הסתגלות".

דוברת ארגון מגדלי הדגים, דורית אורלי, הגיבה על דברי משרד האוצר בחריפות: "משרד האוצר פועל בפופוליזם, זורה חול בעיני הציבור ורודף כותרות על הורדת יוקר המחיה שאין להן כל בסיס. בתקופת הפסח האחרון בלבד ספגו המגדלים בארץ הפסדים בהיקף של למעלה מעשרים מיליון שקלים בשל ירידת מחירי הדגים המקומיים. מחירי הדגים המיובאים, לעומת זאת, ירדו ירידה קלה מאוד, ומיד לאחר החג שבו ועלו.

"בסיכום כל הנתונים ממהלך הורדת המכס בתקופת הפסח עולה שהמדינה הפסידה, החקלאים הפסידו והצרכנים הפסידו. המרוויחים היחידים, כמו תמיד, הם היבואנים ורשתות השיווק, שגרפו עשרות מיליוני שקלים מההטבה שהייתה מיועדת לציבור. כעת החליט משרד האוצר, בצעד חד צדדי ודורסני, שאותם גופים ששלשלו לכיסם את הרווחים מביטול המכס ימשיכו לעשות זאת גם הלאה, על גבם של אזרחי המדינה.

"מגדלי הדגים נערכים כעת להחרפת צעדי המחאה ומתכננים לקיים עצרת מחאה המונית בעמק בית שאן במהלך השבוע הבא (יום ג, 26.7.16), בהשתתפות חברי כנסת, ראשי התנועות, ראשי המועצות האזוריות, חקלאים ומגדלים וחברי המשקים והקיבוצים באזור, שענף המדגה הוא מקור פרנסה עיקרי עבורם".

הצטרפו עכשיו למנויי "מקום בעולם", מגזין הנוער של עולם קטן.

לדפדוף בגליון לדוגמא לחצו כאן