תוקפת. השרה שקד בכנס צהר
תוקפת. השרה שקד בכנס צהרצילום: דוברות

שרת המשפטים איילת שקד השתתפה היום (שני) בכנס לציון מלאת 20 שנה להקמת ארגון רבני צהר.

בנאומה, מתחה שקד ביקורת על מי שתקף את הישגי הציונות הדתית במינוי הדיינים לבית הדין הגדול, לפני שבועיים.

נציין כי הביקורת התמקדה בבלימת בחירתם של שלושה דיינים המזוהים עם צוהר לבתי הדין הרבניים האזוריים ובבלימת בחירתם לבית הדין הרבני הגדול של הדיינים הרב אוריאל לביא והרב יאיר בן מנחם.

"במיוחד נוכח היכרותי הרבה עם האנשים העומדים בראש ארגון רבני צהר, עם השקפת העולם שלהם ועם הדרך שהארגון עבר כדי להגיע למיקומו הנוכחי בחברה הישראלית, צרמה לי נקודת המבט של ראשי הארגון, באשר להליך בחירת הדיינים לבית הדין הגדול", אמרה שקד.

לדבריה, "אותה 'פרספקטיבה' שדיברתי עליה לפני דקה, לא פעלה בדיון הציבורי על מינוי הדיינים. אמירתו של הרב קוק, שכפי שאני רואה זאת היא הבסיס לפעילותו של צהר, וכאן זה היה חסר. הביקורת לא נבעה מהטעם שלא נבחרו דיינים בני הציונות הדתית לבית הדין הגדול. מינינו שלושה דיינים, אנשי הציונות הדתית, לבית הדין הגדול".

השרה שקד הזכירה בדבריה את מידורה ארוך השנים של הציונות הדתית במוקדי ההשפעה של חיי הדת בישראל, מאז סיימו את כהונתם הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא לפני 23 שנה, כאשר מאז לא היתה נציגות לציונות הדתית בבית הדין הגדול.

לדבריה, "כעת התחלנו בתיקון הדרת הציונות הדתית ממוקדי ההשפעה. מלבד שלושת רבני הציונות הדתית, ברשימת הרבנים ישנם עוד דיינים, שאמנם, מוגדרים חרדים או חצי חרדים, אבל הם מבינים את הנפש הישראלית לא פחות מכל אחד אחר, והיו גם העדפתם של ארגוני הנשים. קשה שלא להבחין בהישג הגדול לציונות הדתית ולנשים בישראל".

"במקום לראות את 90 אחוז הכוס המלאה של העשייה הברוכה של חברי הבית היהודי בנושאי דת ומדינה, המבקרים בחרו להתמקד בעשירית הכוס הריקה. הם התייחסו אליה כאילו מדובר בכוס כולה. זה לא נכון להפוך ויכוח של מהות לוויכוח פרסונאלי", טענה שקד.

השרה שקד הוסיפה ואמרה: "אני גאה לומר שבעשייה של חבריי ושלי פתחנו את הפתח להשבת ההשפעה של הציונות הדתית על מוקדי ההשפעה במוסדות הדת. הדרך היא דרך ארוכה. הרבנים שהיום לא נבחרו, אין זה אומר שלא ייבחרו בפעמים הבאות. ההשפעה החיובית של הציונות הדתית תמשיך לחלחל אט אט בכל רבדי החברה הישראלית".

''אני רוצה לסיים בדברים שאמר אדם שאני מעריכה בראיון עיתונאי, רק לפני שבוע: "אני גדלתי בכמה וכמה בתי מדרש ששללו את האמירה 'או הכל או לא כלום'. 'הכל או לא כלום' זו עצת היצר הרע. אנחנו תמיד בתהליך ארוך של התקדמות". לאדם הזה קוראים הרב דוד סתיו".

"אני מסכימה עם כל מילה, גם בהקשר של הליך בחירת הדיינים לבית הדין הגדול. אנחנו תמיד בתהליך ארוך של התקדמות", חתמה שקד את דבריה.