"לא להפסיק בפזיזות המשלוחים החיים"

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה אתמול (שני) בנושא המשלוחים החיים של עגלים וטלאים מאוסטרליה ומאירופה לשחיטה בישראל.

הדיון התקיים בעקבות הצעה לסדר שהגישו שורה של חברי-כנסת ובעקבות הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג וח"כ מיקי זהר לאיסור על המשלוחים, שהייתה אמורה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ב-13 ביולי.

ההצבעה נדחתה לאור הבטחתו של שר החקלאות אורי אריאל במליאה להציג תכנית אופרטיבית לצמצום המשלוחים.

חברי כנסת מימין ומשמאל קראו בדיון לעצור את ההתעללות במשלוחים החיים ולצמצם את מסעות הסבל - עד להפסקתם: איתן כבל, תמר זנדברג, יעל כהן פארן, שרן השכל, דב חנין, יצחק וקנין, איציק שמולי, נורית קורן, יעל גרמן, איילת נחמיאס ורבין ואיתן ברושי. חרף בקשות חברי הכנסת וחרף התחייבותו של השר, לא הוצגו בדיון יעדים קונקרטיים לצמצום המשלוחים החיים.

בארגונים 'אנונימוס' לזכויות בעלי-חיים 'ותנו לחיות לחיות' מותחים ביקורת חריפה על השר אריאל: "השר ממשיך לפזר הבטחות - ולהתחמק ממעשים. מתחילת כהונתו של השר אריאל ישנה עלייה חדה במשלוחים החיים. במחצית הראשונה של 2016 הובלו לישראל קרוב ל-220 אלף עגלים וטלאים, מתבוססים בהפרשותיהם באוניות צפופות, במסעות מייסרים שנמשכים עד שלושה שבועות. כששר החקלאות מדבר על החשיבות ההלכתית במניעת צער בעלי-חיים אך בפועל לא מטיל שום הגבלות על תעשיות מתעללות, המפתח לשינוי מצוי בידיים של הצרכנים, בכל ארוחה".

בפורום חותם קראו מנגד בישיבת הוועדה שלא לקבל החלטות פזיזות בנושא זה, אחראי החקיקה בפורום חותם, הרב אבנר פורת, טען בדיון ‏"צער בעלי חיים הוא ערך גבוה בהלכה היהודית, אבל מאידך, תפיסת התורה היא, שבע"ח נוצרו לצורך האדם ולשימושיו. זאת בשתי מגבלות - א. שמדובר בצורך אמיתי של רוב האוכלוסיה. ב. שהפעולה איננה גובלת באכזריות".

הנקודות שצריך לבחון בשביל להכריע בסוגייה כמו 'איסור משלוחים חיים לשחיטה' הינם - המשמעות הכלכלית של ביטול הייבוא. התחליפים האפשריים, כגון בשר קפוא או בשר מצונן. משלוחים חיים ממדינות קרובות יותר, כגון אירופה, או ייבוא במטוסים של עגלים צעירים יותר. התניית הייבוא בשמירה על כך שלא יגרם סבל מיותר".