הדיינים החדשים אצל הרב יצחק יוסף
הדיינים החדשים אצל הרב יצחק יוסףצילום: יעקב כהן

שופטי בג"ץ דחו על הסף עתירה של ארגוני נשים וארגון 'חדו"ש' נגד מינויו של הרב אליהו היישריק לחבר בית הדין הרבני הגדול.

העותרים ביקשו באמצעות עורך הדין יוסי חביליו לבטל את החלטתה של הוועדה לבחירת דיינים להמליץ לנשיא המדינה למנות את הרב היישריק לדיין בבית הדין הרבני הגדול - או לחילופין להורות לוועדת הבחירה להתכנס לדיון חוזר בהחלטה.

התנגדותם של העותרים נבעה מדברים שלטענתם אמר הרב היישריק בראיון עיתונאי לפני 7 שנים ולפיהם כאשר הוא דן בנושא משמורת או חינוך ילדים הוא יעדיף את החינוך הדתי ולא החילוני.

לטענת העותרים בהתבטאות זו "יש בה משום חתירה תחת ערכי היסוד של מדינת ישראל" וכי המינוי צפוי לפגוע קשות בעיקרון השיוויון.

בג"ץ בהרכב השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית וצבי זילברטל דחה את העתירה על הסף - הן מחמת שיהוי והן לגופו של עניין. השופטים ציינו כי שמו של הרב היישריק פורסם ברשומות כמועמד לתפקיד כבר לפני שנתיים וחצי.

"במהלך תקופה ממושכת זו לא הובאה בפני הוועדה התנגדות למינויו של המשיב", אמרו השופטים והוסיפו כי "העתירה - הנסמכת בעיקרה על ראיון עיתונאי משנת 2009 - הוגשה רק לאחר שהוועדה כבר החליטה להמליץ על מינויו של המשיב וזמן קצר ביותר לפני הצהרת האמונים לפני הנשיא הקבועה כבר ליום 31.7.2016, ולאחר שהמשיב מכהן זה שנים רבות כדיין בבית הדין האזורי, ואף כיהן באופן זמני במינוי בפועל בבית הדין הגדול".

בג"ץ קבע עוד כי אף לגופו של עניין אין עילה להתערבות.

"העתירה מבוססת על ראיון עיתונאי יחיד מלפני כשבע שנים. יש הגורסים כי מאמר בעיתון אינו ראוי כלל לשמש תשתית לקובלנה לבית המשפט - ומכל מקום בהינתן כי הוועדה ראיינה את הרב היישריק וכל החומר הרלוונטי לגביו עמד בפניה, בהינתן התשתית העובדתית הדלה של העתירה ובהתחשב בתגובת הרב היישריק במכתב אל מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, כי הדברים שצוטטו בשמו בראיון 'הובאו בצורה חסרה וללא הדברים שנאמרו ברקע' וכי הוא עצמו הדגיש בפסקי דינו כי שאלת סוג החינוך, אם דתי או חילוני, לא תשמש כגורם לקבוע את המשמורת אלא טובת הילד, וכך גם הבהיר בהופעתו לפני ועדה בכנסת בשנת 2014 – יש לדחות את העתירה על הסף", לשון פסק הדין.

מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, הביע סיפוק מפסק הדין של שופטי בית המשפט העליון וציין כי "ביום ראשון הקרוב ימנה נשיא המדינה את כל הדיינים החדשים - ובית הדין הרבני הגדול יוכל סוף סוף למלא את ייעודיו לטובת מערכת בתי הדין הרבניים ולטובת הציבור כולו".