פרופ' אינה סלוצקי
פרופ' אינה סלוצקיצילום: יח"צ

פרופ' אינה סלוצקי מהפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב זכתה בפרס היוקרתי של קרן מטלייף בתחום חקר מחלת האלצהיימר לשנת 2016, המוענק מטעם האגודה האמריקנית לחקר ההזדקנות.

פרופ' סלוצקי היא חוקרת מובילה בתחום חקר המוח, הזוכה להוקרה נרחבת בישראל וברחבי העולם. מחקריה מתמקדים בתהליכים של יצירת ושימור זיכרונות במוח, ובגורמים לאובדן יכולות הזיכרון, עם דגש על מחלת אלצהיימר.

בין היתר גילתה פרופ' סלוצקי כי לעמילואיד-בטא – חומר שידוע כי הוא מצטבר כמשקע במוחם של חולי אלצהיימר - יש תפקיד חשוב גם במוח הבריא, וכי חסימת ייצורו באזור הסינפסות פוגעת בתקשורת בין תאי העצב.

פרופ' סלוצקי סבורה שעלייה בפעילות של רשתות עצביות במוח בשלבים ראשוניים של המחלה מהווה שלב מרכזי בהתפתחות מחלת אלצהיימר. כיום, בשיתוף עם תלמידיה, היא חוקרת מנגנוני ויסות המאפשרים יציבות של רשתות עצביות, ובוחנת כיצד המנגנונים הללו נהרסים במחלת אלצהיימר. המחקר מניח בסיס לפיתוח טיפולים להפחתת הפעילות המוגברת באזורים מוחיים המעורבים במחלה.

הפרס, בסך 50,000 דולר, הוענק לפרופ' סלוצקי על ידי נשיא קרן מטלייף דניס ווייט, שאמר, "הוועדה שלנו התרשמה עמוקות מההשפעה הפוטנציאלית של מחקריה של פרופ' סלוצקי".

ד"ר דייוויד הולצמן, יו"ר ועדת השופטים אמר, "לקרן מטלייף יש יכולת מוכחת ויוצאת דופן לזהות מדענים מוכשרים, שמחקריהם עתידים ליצור או לקדם תפיסות מחקריות חשובות במיוחד". הוא ציין כי זוכי הפרס של 2016 מצטרפים לקבוצה מכובדת, שרבים מחבריה זכו בהמשך דרכם בפרסי נובל, בפרסי פוטמקין ובתואר 'מדען השנה' של מגזין 'טיים'.

קרן מטלייף, מייסודה של ענקית הביטוח הבינלאומית מטלייף, הוקמה בשנת 1976 על מנת לתרום לקהילה העולמית במגוון רחב של תחומים. מאז 1986 היא מעניקה מדי שנה פרסים לחוקרי אלצהיימר מצטיינים בכל העולם. עד היום הוענקו פרסים בסכום כולל של יותר מ-18 מיליון דולר ל-87 מדענים ממדינות שונות. ארבעה מהם זכו מאוחר יותר בפרס נובל. פרופ' סלוצקי היא הישראלית הראשונה שזוכה בפרס היוקרתי.