הדיון הופסק. ח"כ משה גפני
הדיון הופסק. ח"כ משה גפניצילום: פלאש 90

דרמה הערב (ג') בוועדת הכספים בישיבה על הצעת החוק לתיקון חוק יסוד התקציב על התקציב הדו-שנתי לשנים 2017-2018.

נוכח אלפי ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה ועקב כך עיכוב של שעות ארוכות בהצבעות על החוק, הודיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), על שינוי סדרי הדיון.

"לאחר התייעצות עם היועצים המשפטיים של הוועדה, מעתה הוא לא יקיים עוד הצבעות לאחר הנמקת כל הסתייגות והסתייגות בנפרד, אלא יקיים רצף של הקראת הסתייגויות ע"י חברי האופוזיציה ויקבע מועד אחר להצבעה על כל הסתייגות", קבע גפני.

נוכח מחאת האופוזיציה על החלטתו של גפני, ציינה מ"מ היועצת המשפטית לוועדה, שלומית ארליך, כי "כל עוד נעשית הצבעה על כל הסתייגות בנפרד אין מניעה לקיים את ההצבעה בנפרד מהקראת ההסתייגויות".

הפרדת הקראת ההסתייגויות מההצבעה עליהן, מאפשרת לחברי הקואליציה לעזוב את הדיון וכן עשויה לקצר את הדיון ובכך לקצר את הפיליבסטר של האופוזיציה.

חברי האופוזיציה הביעו תרעומת קשה על הדברים. ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), טענה "אנחנו משתמשים בכלי האחרון למניעת אישור תקציב דו-שנתי שייפגע במשק הישראלי". שפיר פנתה לגפני ואמרה, "גם אתה השתמשת בזה כשהיית כאן באופוזיציה".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) פנה גם הוא לגפני ואמר "אתה שולל ממני את הכלי הפרלמנטרי היחיד שיש לי להתמודד עם הגזירה הרעה של תקציב דו-שנתי".

גפני השיב לחברי האופוזיציה, "דבר אחד זה כשעושים לגיטימי בפיליבסטר, דבר אחר זה, כשעוברים את הקו האדום. ברגע שמצביעים על כל הסתייגות בנפרד, אפשר להצביע במועד שאני אקבע וזה חוקי. כאן עברתם את הקו האדום כשאתם מגישים הסתייגויות סתמיות שבמקום תאריך פלוני יבוא תאריך אלמוני וחוזר חלילה וזה מתחיל להיות ביזיון. ואני צריך לנצל את כל היכולות המשפטיות שיש לי על-מנת לעצור את הביזיון הזה".

לעת עתה, הדיון הופסק בעקבות בקשה להתייעצות סיעתית של האופוזיציה, במסגרתה, כך אמרו, בכוונתם לפנות ליועץ המשפטי לכנסת לבירור העניין. הדיון יתחדש בדקות הקרובות.