ח"כ יעקב אשר
ח"כ יעקב אשרPhoto by Noam Revkin Fenton/Flash90

מליאת הכנסת דנה בהצעה דחופה אותה הגיש ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) בנושא "המחסור החמור במסגרות משפחתונים עבור ילדים לאימהות עובדות".

בנאומו הציג ח"כ אשר את המחסור החמור הקיים במשפחתונים הבולט במיוחד ברשויות החרדיות כשמאות ילדים נמצאים ברשימת המתנה להתקבל למשפחתון ואין להם מענה מחוסר תקציב לפתיחת מסגרות חדשות.

"מצב זה יוצר חסם לאימהות לצאת לעבודה כשאין סידור הולם לילדיהם, או לחלופין מאלץ אותן לפנות לפתרונות חלופיים ללא פיקוח ובקרה", אמר.

ח"כ אשר הזכיר כי כבר לפני מספר שבועות זימנו מספר חברי כנסת דיון בוועדת הכספים שבמהלכו משרד הכלכלה הודה כי אכן יש מחסור הנובע מאי עדכון התקציב על ידי משרד האוצר כבר ארבע שנים.

"בשעתו רפרנט משרד האוצר האשים כי היה תקציב מיוחד אולם הוא הועבר למשרד הפריפריה הנגב והגליל, עובדה שהתבררה מאוחר יותר כלא נכונה וכי לא הועבר למשרד הפריפריה תקציב המיועד למשפחתונים. כיצד אתם רוצים שאימא תצא לעבוד כשאין לה סידור לילדיה כי אין משפחתונים", תהה ח"כ אשר.

"אמא צריכה לדעת היום היכן ילדיה ילמדו בשנה"ל הקרובה", אמר ודרש לתקצב במידית כדי שכבר בשנה"ל הקרובה יהיו מספיק משפחתונים. "דרושה "עזרה ראשונה תקציבית" כי הנושא דחוף ולא ניתן להמתין עד לתקציב של שנת 2017".

השר יריב לוין השיב בשם משרד הכלכלה כי אכן מערך המשפחתונים הינו שירות משמעותי לצורך תמיכה באימהות עובדות, אך בסדרי העדיפות התקציבית, המשרד לא יכול לתקצב כיום את הנושא.

לשמע תשובת השר נזעקו חברי הכנסת וח"כ לוי אבקסיס אף הוסיפה כי "העלמת תקציב שנועד עבור תוספת משפחתונים וכל משרד ממשלתי מכחיש כי התקציב אצלו, הינה מנוגדת למנהל תקין" והיא אף שוקלת לפנות ליועץ המשפטי לממשלה לברר מה עשה משרד האוצר בארבעים מיליון שקלים שנועדו לפתיחת משפחתונים נוספים.

בסיום דבריו חתם ח"כ אשר ואמר כי "לא ארפה עד שיימצא פתרון לילדים אלו כבר בשנה"ל הקרובה". לאחר הדיון נערכה הצבעה והנושא הועבר לדיון דחוף נוסף בוועדת הכספים אליו יוזמנו משרדי הממשלה הרלוונטיים.