יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: עודד אנטמן

יו"ר מפלגת יש עתיד ח''כ יאיר לפיד טען הערב (רביעי) כי בניגוד לדברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בימים האחרונים, לא התקיימו בקבינט דיוני עומק על איום המנהרות החודרות מעזה לפני מבצע צוק איתן ביולי 2014.

"מה שראש הממשלה אומר אינו נכון", אמר לפיד לערוץ 2. "זה מדאיג, לא רק בגלל שראש הממשלה אומר דבר לא נכון אלא מפני שכל המהות של תחקיר צה"לי היא שלא מכחישים ולא מנסים לטייח ולטשטש כשיש תקלות. לא היו בקבינט דיוני עומק".

נזכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון לשעבר משה יעלון טענו בפני מבקר המדינה כי דיונים בנושא איום המנהרות דווקא כן התקיימו וכי בידי השרים היה כל המידע הדרוש.

לפיד הדגיש כי "מ-2009 יש על זה דיונים, אך בקבינט לא היו דיונים. ל'צוק איתן' הגענו בלי תורת לחימה. אבל מאז עופרת יצוקה ברור שהמנהרות הן בעיה".

בלשכת ראש הממשלה נתניהו דוחים את טענות ח"כ לפיד. "בניגוד מוחלט לטענות לפיד, הסטנוגרמות מראות שבשמונה ישיבות קבינט, העלו רה"מ, שב״כ ומפקדי צה״ל את איום המנהרות החוצות גדר לשטחנו. זאת בדיוק כפי שאומרים שר הביטחון לשעבר וצה"ל", אומרים בלשכת רה''מ.

"היה כדאי ללפיד לעיין למשל בתיאור עוצמת האיום של המנהרות החודרות לשטחנו, כפי שהוצג לחברי הקבינט, ובהם לפיד, בישיבות הקבינט בתאריכים הבאים: 12.01.2014, 16.02.2014, 13.03.2014, 16.06.2014, 30.06.2014. לפיד, שהיה חבר קבינט בזמן המבצע, צריך לדעת שאחריותו של חבר קבינט היא להיות בקיא בחומר שהוצג בפניו".

בעקבות תגובת נתניהו, נמסר ממפלגת יש עתיד, "אם ראש הממשלה כל כך בטוח בצדקת דרכו, שיתכבד ויזרז את פרסום דוח מבקר המדינה. מגיע למשפחות השכולות, לחיילי צה"ל ולתושבי עוטף עזה לדעת את האמת ולדעת כי ההנהגה ששלחה את בניהם מול פני הסכנה היא הנהגה אחראית שלומדת מטעויות והפקת לקחים, ולא מתחבאת מאחורי הדלפות וסטנוגרמות.

''ראש הממשלה שוב מנסה להטעות ואין זה מקרה שאף אחד מחברי הקבינט לא יוצא להגנתו", הדגישו במפלגתו של לפיד.

נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

גם יו"ר מפלגת הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, אמר השבוע כי הממשלה לא נערכה לטפל באיום המנהרות בעזה לפני צוק איתן. "מי שלא מוכן ללמוד משגיאות העבר, נדון לחזור עליהן בעתיד", אמר בנט.

בליכוד תקפו בחריפות את בנט ואמרו כי "הדברים נשמעים יפה, אך כמה חבל שהם שקר מוחלט. העוצמה שלנו היא לא בשקר אלא באמת".