אמו של החייל יהודה הישראלי בדיון: הלב מתפוצץ

ועדת חוץ וביטחון של הכנסת התכנסה הבוקר (חמישי) לדיון בנושא הטיפול הלקוי של משרד הביטחון בחייל יהודה הישראלי.

החייל, אשר נפצע קשה במבצע 'צוק איתן', אינו יכול לשוב ולהשתקם בביתו בשל בעיות משפטיות שעיכבו את הנגשת הבית.

יוזם הדיון, חבר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ אמיר אוחנה אמר: "הישראלי היפה התגייס למען הישראלי הפצוע אך הפעם זו חובתה של המדינה. עלינו לעשות הכל - כדין ולפנים משורת הדין - כדי לסייע למי שהקריב את חייו למעננו ונפצע קשה מאוד אגב כך. התגייסות ישראלים רבים למטרה זו היא האחווה הישראלית במיטבה - אך צריך לומר ביושר - זהו תפקידה של המדינה".

היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד אחז בן ארי, ניסה להסביר לחברי הכנסת את הבעייתיות, "מדובר במקרה קשה, נוגע ללב כולנו, שמציב דילמה לא פשוטה. אבל הגענו למצב שבו לא הייתה לנו ברירה. משרד הביטחון, באופן חריג, היה מוכן לממן בית מגורים ליהודה הישראלי בחצר בית הוריו בעופרה, לסייע בסכום כספי שהוא הרבה מעל למקובל במקרים דומים. לצורך זה, היה צריך להביא את הבעיה לאישור ועדת למ"ד (לפנים משורת הדין). לא ניתן היה להביא את הבקשה לדיון מכיוון שלא הומצא היתר בנייה".

אחז בן ארי: המדינה לא יכולה לסייע

לדבריו, "המדינה אינה יכולה לסייע בפתרון דיור, בלי שיש היתר בניה. לא ניתן להעלים עין. לכן, בלית ברירה נמצא הערוץ ה'עממי' שבו גויס כסף על מנת שהבית יבנה. אין ספק שמשרד הביטחון היה רוצה לממן את הבנייה במקום הציבור. זו אחריות של משרד הביטחון, אבל אי אפשר למלא את האחריות הזאת בלי לקבל היתר בניה. אין פתרון משפטי לבעיה הזאת".

סמנכ"ל וראש אגף השיקום במשרד הביטחון, משה צין, טען מנגד, "יש פתרונות קבע לנכים שמסיימים את שלב השיקום. אגף השיקום יודע לתת פתרונות, גם בנושא הדיור לרבות בניית בניין קבע וגם בנושאים אחרים. אנחנו נמצאים במצב ביניים, שבו השיקום הבסיסי טרם הסתיים. לזמן הזה, של הנסיבות שבהן אנחנו נמצאים, משרד הביטחון ביחד עם המשפחה, מנסה למצוא את הפתרונות הטובים ביותר, לזמן הביניים".

ח"כ יוגב הטיח בתגובה, "מערכת הביטחון שלחה את יהודה לקרב, והוא חזר פצוע. ידעתם לפתור את זה אצל אחרים תפתרו את הבעיה כאן. ראש הממשלה ושר הביטחון יכולים לפתור את הבעיה אבל הם ניזונים ממה שמעבירים להם הפקידים והיועצים בשטח. תשבו שעתיים ותמצאו פתרון לסיפור. ותשובת המשקל להסדיר את כל עופרה- כי יש חיילים שמשרתים עכשיו בצה''ל ועלולים להיפצע בכל רגע".

יוגב הוסיף: "המדינה יודעת לפתור בעיות בנייה כשהם נוגעות לפלסטינים, אבל אצל חייל צה"ל לא עושים את מה שצריך לעשות. חובתכם המנהיגותית והמוסרית למצוא את הפתרון לחזרת יהודה הישראלי לביתו בעפרה".

איריס, אמו של יהודה הישראלי אמרה למשתתפים בדיון, "אני יושבת כאן וכואבת. לא בחרנו בזה. לבן שלי מגיע לו לחזור הביתה. הלב מתפוצץ".

"אני קוראת למהפכה בחוקים", הוסיפה האם, "המדינה שלחה אותו. אני לא רוצה בית במקום אחר. אני רוצה לגור עם הבן שלי בעופרה".

"בושה וחרפה למדינת ישראל"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' תקף בדיון את הטענות לפיהן לא ניתן להעביר את הכסף עקב מגבלה משפטית. "יש פעולה אקטיבית של צה"ל והמנהל האזרחית שנותן רישיונות חציבה למחצבות לא חוקיות ביהודה ושומרון. אני מצטט מתוך תשובת המדינה: 'העובדה שהמחצבות פועלות ללא תכנית סטוטורית בתוקף מעלה קושי משפטי לא מבוטל. מקום שפעולת החציבה אסורה על פי התכנון הקיים...יחד עם זאת על אף הקשיים ומבלי להמעיט בערכו של קושי זה ישנם שיקולים כבדי משקל העומדים מאחורי מדיניות המנהל האזרחי שלא לסגור את המחצבות ולהעניק להם רישיונות'. חברי המשפטנים, אל תעשו מעצמכם צחוק. יש פתרונות משפטיים של שיקולים כבדי משקל שמאשרים לסטות מהדין באופן אקטיבי".

"אם השיקול של יהודה הישראלי לא כבד משקל יש לסגור את משרד המשפטי מחר בבוקר", הוסיף סמוטריץ'. "יש ועדה אחת בכנסת עם שיניים, זו ועדת הכספים. אני אומר בצורה ברורה: אנחנו לא מתחננים ולא מבקשים מכם טובות. אנחנו נבחרי הציבור ואנחנו מנהלים את המדינה. אם תמצאו את הפתרון בדרך טובה, אהלן וסהלן. אם לא, אני אתקע ועדת הכספים את התקציב למשרד הביטחון. תעבירו את המסר לשרה מהמפלגה שלי. אתם תמצאו את הפתרונות כמו שמצאתם למחצבות. אם לא תמצאו אני אעזור לכם למצוא את הפתרון".

יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, אמר בדיון, "יש כאן פרדוקס. נניח שיש חייל בשם אבי דיכטר שגר באשקלון וחייל בשם אבי דיכטר שגר ביו"ש. מאה אלף אבי דיכטרים באשקלון ומאה אלף ביו"ש. אם חלילה אבי דיכטר אחד נפצע, האם יעלה על הדעת שמאה אלף מטופלים ללא בעיה, ומאה האלף האחרים מיו"ש עומדים בפני שוקת שבורה? אבסורד זה אנדרסטייטמנט".

לדבריו "האמירה 'אין פתרון' כמוה כאמירה של המערכת המבצעית לחייל ששוכב פצוע בקרב שאין לה יכולת לחלצו. שתי האמירות לא מקובלות על הדעת".

"לאפשר ליהודה הישראלי להשתקם בביתו"

בסיום הדיון העלה יו"ר הוועדה הצעת החלטה אותה אישרו חברי הוועדה, לפיה 'הוועדה מבקשת מהדרג המדיני לאפשר ליהודה הישראלי להשתקם בביתו. הוועדה תדון שוב בנושא בחודש הבא'.

סמל יהודה יצחק הישראלי, הוא תושב עפרה, שנפצע באורח אנוש במבצע "צוק איתן". הוא לחם בסיירת רימון בגבעתי וביום שישי השחור בקרבות ברפיח, רסיס שפגע במוחו פצע אותו אנוש.

יהודה עבר טיפול רפואי ממושך במשך כשנתיים במחלקת השיקום בבית חולים תל השומר. בסוף אוקטובר האחרון הוא הצליח לראשונה לדבר ובחצי השנה האחרונה מצבו מוסיף להשתפר.

במשרד הביטחון מעניקים בדרך כלל תקציב לכל חייל שנפצע לשיפוץ ביתו לצורך הנגשתו וכך גם יוחד תקציב על מנת להנגיש את ביתו של יהודה. מאחר והלוחם הפצוע הוא תושב יהודה ושומרון נדרש היתר בנייה מיוחד - שעד לרגע זה לא ניתן.