הרב יואל קטן
הרב יואל קטןאתר ישיבה

שווה לכל נפש. חגים.

חסידות בלשון עכשווית.

משה שילת.

ציורים: ברוך נחשון.

כפר חב"ד, תשע"ו. 191 עמ'

(6761351‑054)

ספר זה מנסה להציג את תורת אדמו"רי חב"ד, ובעיקר הרבי האחרון זצ"ל, באופן נוח ונגיש ובהיר, לפי סדר הימים המיוחדים של השנה, מאלול ועד ימי בין המצרים.

כך לגבי החורבן מקשה המחבר קושיה חסידית: איך "עבר" הקב"ה על איסור מפורש לנתוץ את המקדש, בניגוד לפסוק "לא תעשון כן לה' אלוקיכם"? והוא מתרץ: זה היה קלקול על מנת לתקן, סתירה על מנת לבנות, חורבן לשם תקומה, ולכן זה היה מותר. רק הבית השלישי יהיה מושלם וקדוש ולא ייחרב לעולם.

*****

דרישות.

קריאה במדרשי חז"ל על סדר פרשת השבוע.

יעקב צ' מאיר.

תל אביב, ידיעות אחרונות וספרי חמד, תשע"ו. 414 עמ'

([email protected])

יעקב מאיר כותב ומלמד יהדות במסגרות שונות, ונודע בעיקר כבעל טור פרשת שבוע קבוע בעיתון 'הארץ'.

לדבריו, בעקבות סתימת הנבואה נדרשו חז"ל לחפש בכתוב עצמו את דבר ה' האקטואלי, יגעו – ומצאו, והוא בטוריו משתדל לפרש את עומק דבריהם.

פרשת מטות פותחת בהלכות נדרים, שהם הרחבה רצונית, בדרך כלל בעקבות אירוע קיצון טוב או רע שאירע לנודר, של מה שהתירה או אסרה תורה, ולמעשה – שימור לזמן ארוך של חוויה חד-פעמית בעזרת הוספת חובה או הטלת איסור. כשהאדם מעוניין לחזור לנורמה, נתנה לו התורה דרך מילוט – היתר נדרים. דא עקא, שבכל פרשת נדרים הארוכה אין כמעט רמז להיתר כזה, ועל כך אמרו חז"ל: "היתר נדרים פורחים באוויר ואין להם על מה שיסמוכו". אך האמורא שמואל מצא לכך רמז בפסוק "לא יחל דברו" – הוא לא יחל, אבל אחרים מחילים לו. בית הדין עוזר לנודר לעצב מחדש את הרגשות הראשוניים שגרמו לו לידור – וכך הוא נחלץ מן המלכודת שטמן לעצמו...

*****

ספר שופרא דיעקב.

מאת רבי יעקב פרלוב, האדמו"ר מנובומינסק.

מהדורה חדשה ומתוקנת.

ירושלים, תשע"ו. יא+תרכו עמ'

([email protected])

כדרכם של אדמו"רים, גם האדמו"ר הזקן מנובומינסק היה נוהג לדרוש לבני עדתו בזמן עריכת השולחנות בשבת ומועד.

מעט מדברי תורתו נותר בידינו, ועתה יצא לאור במהדורה יפה ומתוקנת ומוארת, עם תולדות חיים ומפתחות מפורטים.

הגאולה השלמה הייתה בראש מעייניו של הרבי, ובשילוב של נגלה ונסתר, פשט ודרש מועברים דבריו עליה לדורות הבאים. כך לפרשת מטות הוא דורש ש"שא את ראש מלקוח השבי" עוסק בתיקון נשמתם של בני ישראל השבויים ביד יצרם, ושני מיני תיקונים נרמזו כאן, ל"אנשי המלחמה" תלמיד החכמים מכאן – ול"אחד נפש מחמש מאות" מכאן...

[email protected]