יפוטר? רג'וב וחבר
יפוטר? רג'וב וחברפלאש 90

מכון המחקר 'מבט לתקשורת הפלשתינית' קורא לוועד האולימפי הבינלאומי (IOC) להרחיק את ג'יבריל רג'וב, יו"ר הוועד האולימפי הפלסטיני, מכל אירוע ופעילות הקשורים לוועד האולימפי, ולדרוש את הדחתו מכל עמדה ותפקיד שהוא ממלא בארגונים האולימפיים. זאת בשל מעורבותו בהאדרת טרור.

חוקרי המכון פרסמו דו"ח מפורט המתעד את תמיכתו העקבית של ג'יבריל רג'וב בטרור ואף הסתה לרצח. הדו"ח כולל תיעוד של תמיכת רג'וב במהלך גל הטרור האחרון והשימוש שהוא עושה בתוארו כיו"ר הוועד האולימפי הפלסטיני בזמן שהוא מאדיר את הטרור, ושל האיסורים שהוא מטיל על פלסטינים להשתתף בפעילויות ספורט משותפות המיועדות לקידום שלום.

בדו"ח זה מבקשים חוקרי המכון לערער על קביעת הממונָה על האתיקה בוועד האולימפי הבינלאומי לפיה האדרת הטרור של רג'וב בוצעה לפני למעלה משנתיים ולא כאשר החזיק בתואר המדובר.

"בהיותו תומך גלוי בטרור הפלסטיני, רג'וב מייצג את ההפך הגמור מהערכים האולימפיים. בזמן שבו העולם נאבק נגד הטרור, מתן אפשרות לרג'וב לכהן בתפקידים אולימפיים ולהשתתף בפעילויות ואירועים של הוועד האולימפי, ימיט חרפה על הוועד האולימפי הבינלאומי ועל הקהילייה האולימפית כולה", כותבים אנשי 'מבט' לממונים בוועד האולימפי.

בהקדמת הדו"ח הקובע כי מעשיו של רג'וב בוצעו בעת האחרונה, ולא כפי שטענה ועדת האתיקה של הוועד האוליפי הבינלאומי, מתואר הירצחם של הרב נחמיה לביא ואהרון בניטה הי"ד בידי המחבל מוּהַנָּד חַלַבּי שגם דקר ופצע את רעייתו של בניטה האם ותינוקם בן השנתיים. "כחודש אחר כך, ג'יבריל רג'וב, בתפקידו כיו''ר הוועד האולימפי הפלסטיני, החליט להביע הוקרה לפעולת הרצח של המחבל חלבי, על ידי קריאת אירוע ספורט על שמו. בכרזה המודיעה על האירוע, שבשני צדדיה מופיעות תמונות של הרוצח, הופיע כיתוב המבטא את תמיכתו של רג'וב ברצח האכזרי, וזאת בתפקידו כיו"ר הוועד האולימפי הפלסטיני".

ממשיכים וכותבים חוקרי 'מבט' כי "ההחלטה של רג'וב להאדיר את המחבל-הרוצח לא הייתה חריגה, אלא היא אופיינית לרג'וב התומך בטרור באופן גלוי גם כשהוא משתמש בתוארו יו''ר הוועד האולימפי הפלסטיני. במהלך גל הטרור הפלסטיני ב-2016-2015, שכלל מאות פיגועי דקירה, דריסה ופיגועי ירי, רג'וב היה אחד התומכים העיקריים בטרור, והוא "בירך'' מחבלים רוצחים בשידורים בטלוויזיה הפלסטינית, ו"עודד" לרצוח עוד ישראלים".

"ההסתה לרצח של ג'יבריל רג'וב הייתה מחושבת ומדויקת. היא הגדירה מטרות מסוימות ושללה מטרות אחרות, והיא לא הותירה כל ספק אצל הפלסטינים באשר לכנות קריאתו לרצוח ישראלים. לדוגמה, רג'וב התנגד לפיגועי התאבדות נגד אוטובוסים בתל אביב בנימוק: "הקהילה הבינלאומית לא מסכימה לכך שאוטובוס יתפוצץ בתל אביב," והוסיף: "אנחנו רוצים להיאבק באופן שהעולם והקהילה הבינלאומית יישארו לצדנו". רצח ישראלים באופן מקובל פוליטית בעולם, על מנת ש"הקהילה הבינלאומית תישאר לצדנו" - זוהי קריאה מפורשת של רג'וב לרצח ישראלים", נקבע בדו"ח.

עוד מצוין בדו"ח כי "בנוסף לתפקידו כיו"ר הוועד האולימפי הפלסטיני, רג'וב מכהן גם בתפקידים הבאים: סגן מזכיר הוועד המרכזי של פת"ח (שהעומד בראשו הוא יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס), יו"ר ההתאחדות הפלסטינית לכדורגל ויו"ר המועצה העליונה לנוער וספורט ברש"פ. בתפקידיו אלה רג'וב לא רק תומך בטרור וברצח אזרחים ישראלים, אלא הוא גם פועל בניגוד לרוח הספורט האולימפי, בכך שהוא אוסר על קיום פעילויות למען בניית שלום בין פלסטינים לישראלים. בעקבות המלחמה בעזה ב-2014, רג'וב יצא נגד אירוע מוצלח לקידום השלום בין נוער פלסטיני וישראלי, שנערך בחסות מרכז פרס לשלום. רג'וב הוקיע אירועים כאלה וקרא להם "פשע נגד האנושות" ".

הדו"ח מתעד את התמיכה וההאדרה של רג'וב בטרור, ומביא דוגמאות לכך מהשנים האחרונות. "הדו"ח מוכיח כי עידוד הטרור מצד רג'וב במהלך גל הטרור של 2016-2015 לא היה מקרה חריג, אלא הוא משקף אידאולוגיה בסיסית של תמיכה בטרור והתנגדות לקידום שלום בין ישראלים ופלסטינים. הדיבורים והמעשים של רג'וב מנוגדים באופן מוחלט לערכים העומדים בבסיס המשחקים האולימפיים, שאחד מהם הוא: 'להעמיד את הספורט בשירות האנושות ועל-ידי כך לעודד שלום'. בעת הזו, ערב פתיחת המשחקים האולימפיים של 2016, אין זה מתקבל על הדעת שאדם שמעודד ומאדיר בעקביות רצח של אזרחים, ימיט קלון על המשחקים האולימפיים בכך שהוא יכהן בתפקיד של בכיר אולימפי רשמי".

כאמור, דרישת 'מבט' לפיטורי רג'וב נדחתה בעבר על ידי הממונָה על האתיקה בוועד האולימפי הבינלאומי, הגב' פּאקרֶט ז'יראר זאפלי, שטענה כי הדרישה התבססה על תיעוד ישן מלפני שנתיים ויותר וכי רג'וב לא השתמש בתוארו כיו"ר הוועד האולימפי הפלסטיני כאשר הוא האדיר טרור. עוד נטען כי היתה בוועד האולימפי הבינלאומי "הבנה" לפיה הוועד האולימפי הפלסטיני, בראשותו של רג'וב, פועל על מנת "לשפר את היחסים בין שתי המדינות, ישראל והרש"פ, באמצעות הספורט".

אל מול קביעה זו של ועדת האתיקה מבקש הדו"ח הנוכחי של מכון 'מבט לתקשורת פלסטינית' כי הוועד האולימפי הבינלאומי התבסס בתשובתו על מידע לא נכון, ושאין כל הצדקה לאי נקיטת צעדים נגד רג'וב מצד הוועד האולימפי הבינלאומי.