זה קרה שוב השבוע: חיל האוויר תקף יעד סורי בקונייטרה, בתגובה לירי מרגמות ש"זלג" ממלחמת האזרחים בסוריה אל תוך רמת הגולן.

העובדה שההתקפה הישראלית בקושי צוינה בבמה הבינלאומית יכולה להיחשב כהישג משמעותי עבור ישראל.

יותר מזה, מציין הפרשן ד"ר אהרן לרנר מ"אימרא" (ארגון עצמאי לבקרה וחקר התקשורת), עצם זה שרוסיה איפשרה את ההתקפה, או לפחות לא מנעה אותה, "מהווה הישג נכבד אישי לראש הממשלה בנימין נתניהו – הישג שרבים מתעלמים ממנו".

לרנר כותב שנתניהו, אשר ביקר ברוסיה בחודש שעבר, כנראה הגיע להבנות עם נשיא רוסיה פוטין, "המאפשרות לישראל, בנסיבות מסוימות, לתקוף מטרות צבאיות הן של סוריה והן של חיזבאללה בתוך סוריה - למרות מטריית הגנה רוסית נגד מטוסים הפרוסה ברחבי סוריה."

ד"ר לרנר מוסיף כי הוא "מסופק" אם ישראל היתה מגיעה להבנות דומות עם ארה"ב אילו היה מדובר במטרייה אמריקאית.

התגובה האווירית הישראלית היא איתות ברור לסוריה שכדאי לה לוודא שמלחמת האזרחים שלה לא תנוצל ע"י כוחות בסוריה לתקוף את ישראל. איש לא נפגע בצד הישראלי מן הזליגה השבוע, וגם לא דווח על נפגעים בסוריה מהתגובה הישראלית.

היו כאלה ששמו לב לתגובה הישראלית. מפקד איראני במשמרות המהפכה האסלאמית בשם תא"ל חוסרו אורוג' ביקר את רוסיה לפני כמה שבועות ואמר ש"מערכות הנ"מ שרוסיה הביאה לסוריה לא אמורות לאפשר אפילו למטוס או מזל"ט אחד של האויב לטוס ברחבי סוריה - אבל זה לא קורה".

סוריה ממשיכה לדמם במלחמת האזרחים בת 50 החודשים. רק השבוע, 38 חיילים נהרגו בפיצוץ במנהרה, שמונה בני אדם נהרגו מפגיעת פגז מרגמה בדמשק, ו -19 אזרחים נהרגו בלחימה מחאלב.

דווח היום כי נשיא סוריה אסד ערך ביקור חשאי ברוסיה לפני ביקורו של נתניהו, ודן עם פוטין על תוכנית שלפיה ישראל תיסוג מרמת הגולן. בהתחשב בכוחה של דעא"ש בסוריה, לא נראה שנשארו רבים בישראל שישקלו ברצינות אפשרות כזו.