היהודים בסקוטלנד חשים כיום פחות בנוח במדינתם, בהשוואה למצב ששרר לפני שנים בודדות. כך עולה מדו"ח של ארגון הגג היהודי העיקרי במדינה.

לפי הדו"ח שפורסם ביום רביעי ע"י ועד הקהילות היהודיות הסקוטי, הידוע בכינוי המקוצר "סקוג'ק" (ScoJeC), כמעט שליש מהמשיבים לסקר שנערך מאז 2014 דיברו במפורש על עלייה ברמת החרדה, האי-נוחות ותחושת הפגיעות, למרות שלא נשאלו על כך באופן ישיר.

בערך אחד מתוך כל שישה אמר לסקוג'ק שהוא מסתיר כעת את זהותו היהודית. זאת, לעומת קומץ קטן שאמר דברים דומים בסקר הקודם, שנערך בשנים 2012-13.

סקוג'ק ערכו את סקר ההמשך לאחר שב-2014 חלה עלייה רצינית בתקריות אנטישמיות מדווחות בסקוטלנד, בעקבות מבצע צוק איתן.

הארגון הביע דאגה רבה מתוצאות הסקר. "כל כך הרבה יהודים אמרו לנו שהם חשים אי-נוחות וחרדה, ואפילו חוששים לעשות את פעילויותיהם היומיומיות, שהממשלה הסקוטית הודאגה ומימנה סקר המשך בכדי לברר עד כמה השתנתה החוויה של להיות יהודי בסקוטלנד", כתב סקוג'ק.

אחד המשיבים, שאמר ב-2012 ש"סקוטלנד היא מקום נהדר להיות בו יהודי", אמר כעבור פחות משנתיים כי "אני חש מנוכר, וכבר לא מרגיש שאני קודם סקוטי ורק אז יהודי. היום אני מרגיש רק יהודי".

משרד התפוצות, האמון מטעם ממשלת ישראל על המעקב והטיפול בנגע האנטישמיות, רואה חשיבות עליונה במאבק בלתי מתפשר באנטישמיות, כחלק בלתי נפרד מהערבות ההדדית בין ישראל לתפוצות, בראייה כי יש להבטיח קיום חיים יהודיים, אישיים וקהילתיים, מלאים ותוססים חופשיים ממגבלות עם חיבור לגיטימי חזק ומשמעותי לישראל.