נוחתים בנתב"ג
נוחתים בנתב"גצילום: דניאל בר און

שתי טיסות ועליהן 235 עולים חדשים מאוקראינה נחתו שלשום (שלישי) בשדה התעופה בן גוריון, בסיועה של הקרן לידידות.

מרביתם של העולים, המורכבים מ-96 משפחות, נמלטו מאזורי הקרבות במזרח המדינה ועתידים להתחיל את חייהם החדשים בישראל. עולים אלה מצטרפים ל-280 עולים נוספים מאוקראינה שהובאו על ידי הקרן לפני כחודש.

בין העולים שהגיעו ארצה אתמול, בני משפחת מ', אשר נמלטו באזור הקרבות בעיר דונייצק שבמזרח המדינה. "כשהתחילו ההפצצות על העיר הייתי בעבודה" מספרת אירנה, אם המשפחה, "לפתע הופיעו מסוקים בשמיים והם תקפו את שדה התעופה בדונייצק. מצאנו את עצמנו תחת מצור בלי יכולת לחזור הביתה".

בהמשך מספרת אירנה כי מקום מגוריהם הפך לבסיס של המורדים, אשר חנו בעיר במשך 242 ימים ברציפות, תוך שהם הופכים אותה לשטח צבאי סגור, בתוכו התנהלו קרבות קשים.



"שמעתי רעשים שלא שמעתי מעולם בחיי. הבן שלי חולה אסטמה ואני זוכרת שכשהתחילו ההפצצות, הוא החזיק חזק את המשאף שלו... כולנו היינו מוכנים לברוח ברגע אחד". אירנה ומשפחתה נדדו בכמה ערים באוקראינה במשך שנתיים, עד שהבינו שעליהם להתקדם למקום בטוח יותר, בו יוכלו לחיות את חייהם בבטחה.

"חשבנו על האפשרות לעלות לישראל מהרגע שהתחתנו", מספר מקסים, אב המשפחה. "אך אחרי לידת בתנו החלטנו לדחות את זה... למרות זאת, הבנו שלנוכח השנתיים האחרונות, הגיע הזמן לעלות ארצה ולאפשר לילדינו את האפשרות לחיות בשלום ולהתחנך כיהודים". אירנה, מקסים וילדיהם עתידים להתגורר בנהריה.

משפחה נוספת שעלתה היא משפחת או' מלוגנסק, אשר מצאו עצמם במרכזה של "הרפובליקה של לוגנסק", מדינה בדלנית שהוקמה על ידי המורדים הפרו-רוסיים, ושהפכה עם הזמן לשדה קרב בין שני הצדדים. המשפחה לא האמינה שהקרבות יגיעו לעיר, עד לרגע בו התעוררו למציאות בה ביתם מוקף בכוחות צבאיים לא ברורים.

"לא האמנו שהמלחמה תגיע לכאן או שהיא תימשך כל כך הרבה זמן", מספר אלכסיי, אב המשפחה ומוסיף שעם פתיחת הקרבות באזור הם נמלטו מביתם לעיירה מרוחקת יותר, שם הסתתרו במשך חודש.

"מצאנו עבודות חדשות שם וחשבנו שהכל יהיה בסדר, אבל התגעגענו לבית שלנו ולכן החלטנו לנסות ולחזור ללוגנסק. התגוררנו בעיר במשך חודשיים", מספר אלכסיי, "עד שהבנו שהמצב מחמיר ושאנחנו בסכנה. בנוסף לזה, לא הייתה לנו דרך לפרנס את הילדה שלנו מכיוון שכמעט ולא הייתה עבודה בעיר". ישראל, הם מספרים, הייתה עבורם דרך מוצא מגורל זה.

"אנחנו לא פוחדים להתחיל מחדש. החיים שלנו בתקופה האחרונה לימדו אותנו להתמודד עם מצבים חדשים ומשתנים... עזבו כמעט את כל הרכוש שלנו בלוגנסק והגענו ארצה רק עם המזוודות שלנו". אלכסיי, יוליה ובתם בת ה-5, ורוניקה, עתידים להתגורר בנתניה.

כאמור, יחד עם משפחת מ' ומשפחת או', הגיעו ארצה בסיועה של הקרן לידידות מעל ל-200 עולים נוספים מאוקראינה, מתוכם 66 ילדים בין הגילאים 4-16, ו-8 תינוקות. הצעיר מבין העולים בן חצי שנה בלבד והמבוגר ביותר בן 95. העולים עתידים להתגורר במספר ערים בארץ, ביניהן, נהריה, עפולה, בת-ים, חיפה, נתניה ואילת.

סה"כ עתידים העולים להתגורר ב-30 ערים שונות ברחבי הארץ. טיסה זו מצטרפת לעוד 27 טיסות נוספות שערכה הקרן לידידות בשלושת החודשים האחרונים, כחלק מאמציה לסייע לעלייה לישראל. במסגרת מאמצים אלו של הקרן עלו ארצה מעל 4,000 עולים חדשים מאוקראינה, צרפת, דרום אמריקה ועוד.

עם הגעתם ארצה, מסייעת הקרן לידידות לעולים במענקים מיוחדים בסך 1,000 דולר לכל עולה בוגר ו-500 דולר עבור כל ילד, בנוסף למימונה של הטיסה ארצה. תמיכות אלה של הקרן באות כתוספת לסל הקליטה ולהטבות להן זכאים העולים מטעם משרד הקליטה.

הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות, מוסיף כי "קשה לשמוע על כל הסבל והפחד שהעולים מאוקראינה חוו במשך השנים האחרונות ועדיין חווים. אני מבין כמה קשה לקבל את ההחלטה לנתק את המשפחה מהחיים והבית שבו גדלת, אבל לנוכח המצב הקשה בו נמצאים העולים הללו, אנחנו שמחים לסייע להם לעלות ארצה ולזכות בהזדמנות שנייה לחיים בטוחים יותר, בסביבה ובחינוך יהודי. אנחנו בקרן לידידות נמשיך לסייע, לכל אותם עולים המבקשים לעלות ארצה וזקוקים לשם כך לעזרה".