"האיום המרכזי הוא איום הסייבר"

ועדת המשנה של ועדת החוץ והביטחון לנושא ההגנה בסייבר ניהלה בשנה האחרונה שורה של סיורים ודיונים כדי ללמוד ולפקח על אופן ההיערכות המדינתית להגנת הסייבר.

הועדה בחנה את משמעויות החלטת הממשלה על הקמת רשות הסייבר הלאומית ואופן מימושה, וסיכמה את עבודתה בדו"ח בנושא.

מהדו"ח עולה כי הקמת רשות הסייבר הלאומית יצרה דילמות ביחס לחלוקת האחריות בין הרשות לבין גופי הביטחון, שנבעו מתפיסות שונות ביחס לאיום הסייבר ולאסטרטגיית ההגנה הנכונה, ומחשש מכניסתו של גוף חדש, שעלול ללא פיקוח נכון להפוך לגוף בעל יכולות החורגות מהנדרש.

אין גוף אחד שיש לו יכולת בלעדית להתמודד עם האתגר ומתחייב שיתוף פעולה הדוק בין כלל הגורמים, על יתרונותיהם היחסיים. הוועדה נחשפה במהלך עבודתה למחלוקות ואף לחיכוכים בין הגופים השונים, והעירה על כך, והיא רואה כעת בחיוב את ההבנות שהושגו לאחרונה בין הגופים. חייב להיקבע מנגנון ברור לניהול מחלוקות.

הוועדה רואה חשיבות רבה בהקמת רשות הסייבר הלאומית וסבורה כי הרשות צריכה להיות הגורם האחראי על הגנת הסייבר במדינת ישראל. היא תדע לשקול שיקולים אזרחיים-מדיניים לצד ביטחוניים, ותהנה מנגישות למגזר האזרחי, למערכת הביטחונית ולשותפיה בקהילה הבין-לאומית.

באחריות הרשות יהיו חיזוק החוסן המדינתי, הכוונה איסופית וניהול ותכלול אירועי תקיפה על יעדים ישראליים. היא תקבל גם את האחריות להנחיית התשתיות הקריטיות שעד כה נמצאת בידי השב"כ. הצעת החוק המאפשרת זאת נדונה הבוקר במליאת הוועדה.

הגופים הביטחוניים ימשיכו להיות אחראים על הגנתם, ויובילו את הפעילות האיסופית ובעלת המאפיינים הביטחוניים להגנה בסייבר. בכל מקרה, אין להפוך את הרשות לסוכנות מודיעין נוספת. הרשות תתבסס על יכולות האיסוף של גופי המודיעין הקיימים ועל מידע גלוי שהיא תקבל באמצעות אנשיה.

הוועדה לא השתכנעה בצורך בקיומן של שתי יחידות סמך עצמאיות במשרד ראש הממשלה, מטה הסייבר ורשות הסייבר, המהוות יחדיו את מערך הסייבר הלאומי. תהליכי העבודה, כפי שהוצגו לוועדה, מייתרים למעשה את משמעות כפיפותו של ראש הרשות לראש המערך. ראש הרשות עצמאי בליבת עשייתו, ההגנה בסייבר, ולא מחויב לקבל אישור מראש המערך להחלטותיו ולפעולותיו בתחום.

הוועדה מברכת על עשייתו ותרומתו של מטה הסייבר, כגוף שמנותק מהאירועים השוטפים ושפועל כמשימה מרכזית להפיכתה של ישראל למעצמת סייבר. יחד עם זאת, הוועדה סבורה שיש לבחון את מיקומו הנכון של המטה ותמשיך לבחון את הנושא.

נוסח חוק הסייבר המתגבש חייב להיכתב תוך שיתוף ומעורבות כלל הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחונית והאזרחית. יש לוודא שהחוק יבטיח שכניסתה של הרשות כשחקן חדש לא תפרוץ את המגבלות שהוטלו עד היום על השב"כ בכל הקשור להקפדה על זכויות הפרט.

יו"ר הועדה, ח"כ אבי דיכטר, ציין בעקבות הגשת הדו"ח, "האיום המרכזי של תחילת המאה העשרים ואחת הוא איום הסייבר. מרבה מחשבים מרבה דאגה וכדאי שתהיה הגנה".

ח"כ ברקו: מי מחליט על מצב חירום?