העולים מהטיסה הבוקר
העולים מהטיסה הבוקרצילום: נועם מושוקוביץ

145 עולים חדשים מצרפת נחתו היום (שלישי) בישראל בשתי טיסות. 39 משפחות העולים מגיעות ממספר ערים ברחבי צרפת, ביניהן, פריז, ליון, מרסיי, טולוז וניס, אשר בחודש שעבר חוותה התקפת טרור קשה.

טיסות אלה מצטרפות לשתי טיסות נוספות של הקרן לידידות בשבוע שעבר, אשר הביאו עמן ארצה 235 עולים חדשים מאוקראינה.

מרבית העולים (111) מגיעים מפריז ומספרים כי הסיבה המרכזית להחלטתם לעלות ארצה, הייתה העלייה הדרסטית בגילויי האנטישמיות בעיר. עולים רבים השאירו מאחור לא רק את ביתם, כי אם גם בתי עסק משגשגים - אותם נאלצו למכור טרם עלייתם ארצה.

דוגמה לכך היא משפחת ס', אשר הגיעה בטיסה הראשונה מפריז. המשפחה - אב, אם ושלושת ילדיהם - מספרים על גילויי האנטישמיות הקשים. "זה הגיע למצב שבו נאלצנו להוריד את הכיפות כשהיינו בציבור, מכיוון שהן הפכו אותנו למטרה", מספרים ההורים.

עוד מספרים ההורים כי ההחלטה לעלות ארצה הייתה לא קלה. "בפריז היה לנו עסק משפחתי מצליח למכירת סוכריות לדרג'ה, שאלה סוכריות צרפתיות מאד פופולריות. הפחד מפני גילויי האנטישמיות הביא אותנו להחלטה שעל מנת שנוכל לחיות בביטחון ושלווה כיהודים, עלינו לעזוב לישראל". המשפחה, המגיעה מרקע דתי, עתידה להתחיל את חייה החדשים בישראל בירושלים.

ביחד עם משפחת ס', עלתה מפריז גם משפחת ב'. "הגענו מפריז ואנחנו ממש שמחים לעלות היום... חיכיתי 20 שנה לעלות ועכשיו אני עולה חדשה עם כל המשפחה שלי וחמשת הילדים שלי" מספרת האמא. לשאלה מדוע החליטו לעלות השיבה האם כי "זה חלום בשבילי ואני רק רוצה לחזור הביתה... יש מצב ממש קשה בצרפת, הרבה אנטישמיות ואנשים לא כל כך נעימים ליהודים וקשה לנו. גם הילדים סובלים מהאנטישמיות הזו... אנחנו שמחים להיות בבית". בני משפחת ב' עתידים לעבור לירושלים, יחד עם 20 משפחות עולים נוספות.

בנוסף לטיסה מפריז ועליה 111 עולים, נחתה היום בשדה התעופה בן גוריון טיסה נוספת ממרסיי ועליה 35 עולים נוספים, המגיעים מהעיר מרסיי וערים נוספות באזור. אחת מן המשפחות שהגיעו בטיסה זו היא משפחת ק' ממרסיי. המשפחה התוודעה לקרן לידידות ועל ההזדמנות לעלות ארצה, בעקבות ביקור שערך נשיא הקרן, הרב יחיאל אקשטיין, בבית הספר של ילדיהם בעיר. בפגישתם, סיפרו בני המשפחה לרב אקשטיין על הקשיים והפחדים שהם חווים באופן יומי ברחובות העיר.

לדבריהם, התקפות חוזרות ונשנות על היהודים בעיר, פגעו קשות בתחושת הביטחון שלהם ואף ביכולתם לנהל אורח חיים תקין. "החלטנו שאם לא נעשה משהו, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בסכנה ממשית" מספרים ההורים. "החלטנו ביחד עם ילדינו, כי אי אפשר להמשיך ככה ושרק אם נעלה לישראל נוכל לחיות כיהודים באופן מלא ובביטחון". המשפחה עתידה להתגורר בחיפה.

מתוך העולים היום 78 ילדים בין הגילאים 3-18, מתוכם 4 תינוקות, נתון אשר הופך את עלייה זו לאחת מהעליות הצעירות ביותר הקיץ. הצעיר מבין העולים בן שבעה חודשים בלבד והמבוגר ביותר בן 88. העולים עתידים להתגורר במספר ערים בארץ, ביניהן, אשקלון, חולון, חיפה, נתניה, ירושלים, אופקים ושדרות. סה"כ עתידים העולים להתגורר ב-12 ערים שונות ברחבי הארץ. טיסה זו מצטרפת לעוד 27 טיסות נוספות שערכה הקרן לידידות בשלושת החודשים האחרונים, כחלק מאמציה לסייע לעלייה לישראל. במסגרת מאמצים אלו של הקרן עלו ארצה עד עתה מעל 4,000 עולים חדשים מאוקראינה, צרפת, דרום אמריקה ועוד.

בדומה לגלי העלייה הקודמים, גם עולים אלה יזכו לסיוע מצד הקרן לידידות, לא רק בהגעה ארצה, כי אם גם בקליטתם. עם הגעתם ארצה, מסייעת הקרן לידידות לעולים במענקים מיוחדים בסך 1,000 דולר לכל עולה בוגר ו-500 דולר עבור כל ילד, בנוסף למימונה של הטיסה ארצה. תמיכות אלה של הקרן באות כתוספת לסל הקליטה ולהטבות להן זכאים העולים מטעם משרד הקליטה.

הרב יחיאל אקשטיין, נשיא הקרן לידידות, מוסיף כי "מדינת ישראל היא ביתם של כל היהודים בעולם. זהו בית בטוח בו כל יהודי באשר הוא חופשי לחיות את חייו כיהודי בשלווה ובביטחון. הקרן לידידות עושה לילות כימים על מנת לסייע לכל אותם יהודים, החשים מאוימים בארצות מוצאם רק בגלל היותם יהודים, לעלות ארצה ולזכות בהזדמנות לחיות חיים יהודיים מלאים".