עו"ד פנינה יחזקאל-כחלון
עו"ד פנינה יחזקאל-כחלוןצילום: עצמי

בית הדין הרבני פסל הסדר הורות בין הורים גרושים חילוניים משום שכלל חילול שבת.

לבני הזוג שתי ילדות קטינות. בסידור שהושג ביניהם הוסכם שהילדות ילונו אצל אביהן פעם בשבועיים, בשבת.

בדיון שהתקיים בבית הדין המליצה פקידת הסעד – העובדת הסוציאלית שאחראית על טיפול בזוגות מתגרשים – כי הקטינות לא ילונו בביתו של האב, משום שלדבריה, ביתו אינו עונה על צורכי הקטינות. היא הסבירה שיש לו דירת סטודיו שבה הוא מתגורר עם בת זוגו הנוכחית וכי הילדות ישנות על מיטה אליה הן מטפסות באמצעות סולם.

פקידת הסעד קבעה איפוא כי הבנות תגענה לבית האב ביום שישי אחר הצהרים, וישובו לבית אימן, המתגוררת בעיר אחרת, בליל שבת. באותה השבת, המליצה העובדת הסוציאלית, ישובו הקטינות בבוקר לביתו של האב לבילוי משותף אשר יסתיים בצאת השבת.

בית הדין לא קיבל את המלצות פקידת הסעד וקבע כי האב יבצע שינויים בביתו ויתאים אותו למגורי הקטינות כך שתוכלנה ללון בביתו. בית הדין קבע כי במקום הסולם יש להציב מדרגות שיובילו למיטת הילדות, וכי יש לבנות מחיצה בין אזור השינה של הילדות לבין אזור השינה של בני הזוג.

פתרונות ברוח ההלכה

הדיינים קבעו כל זאת אך בכדי למנוע חילול שבת על ידי הקטינות והאב. בית הדין אף הבהיר ואמר, כי חרף העובדה כי מדובר בהורים אשר אינם שומרים תורה ומצוות, לא ייתן יד לחילול שבת ולא ייתן חותמת כשרות להסכמות או המלצות המנוגדות לרוח ההלכה היהודית.

בית הדין אף הציע להחליף את הימים בהם האב יפגוש את הקטינות כך שהמפגש יתקיים בימות החול.

עו"ד פנינה יחזקאל-כחלון, מומחית בתחום דיני המשפחה, המייצגת את האם בדיון, הסבירה לערוץ 7: "כאשר אנו עומדים על פרשת דרכים ומתלבטים להיכן לפנות, האם לבית דין רבני או לבית משפט, יש לקחת בחשבון כי יש הבדלים מהותיים בין הערכאות השונות, המובנות על סולם ערכים שונה.

"נשאלת השאלה האם יש מקום לשיקולים ערכיים ותיאולוגים בהכרעות משפטיות בנושאים משפחתיים", היא הוסיפה.

"בנוסף, האם יש מקום להחיל את ערכיו התיאולוגים של בית הדין הרבני על מתדיינים שאינם שומרים כגון: חילול שבת, גזל וכדומה. עורך דין העוסק בתחום המשפחה אשר מכיר את ההלכה היהודית ואת החוק ייטיב לבחור את הערכאה. חשוב להבהיר כי אין נכון או לא נכון, טוב יותר או טוב פחות, אלא התאמה ספציפית כאשר בכל מקרה יש לבחור את הערכאה המתאימה לו".