רואים את החורבן כל השנה

הארכיאולוג ד"ר גבי ברקאי, מנהל האתר לסינון עפר מהר הבית, מספר לערוץ 7 על האירוע בו הותקפו ארכיאולוגים בהר הבית על ידי איש ווקף.

ברקאי העדיף לספר מעט על האירוע ואמר, "אני רק יכול לומר לך שהשתתפתי והייתי עד לאלימות קיצונית. אני אמשיך בפעילות בהר הבית כל עוד מדינת ישראל מרשה לי".

עבודות הסינון, אותן מוביל ד"ר ברקאי, מתקיימות כבר 12 שנים במהלכן נמצאו קרוב לחצי מיליון ממצאים החל מתקופת בית ראשון בין היתר ראשי חיצים של הצבא הרומי שהחריב את המקדש, "אנחנו עובדים כאן בסינון עפר שמקורו בהר הבית, כל העפר כולו בעל צבע אפור והוא קיבל את צבעו מאש החורבן. אנחנו יום יום נתקלים בעצמות בעלי חיים שרופות, בכתמי שריפה, נתקלים בחפצים השייכים לזמן החורבן הן של הבית השני והן של הבית הראשון כך שלא ניתן להימלט מהמחשבות על החורבן כל ימות השנה ובוודאי בימי בין המיצרים".

"אני נמצא במצב של התרגשות מתמדת והתלהבות מתמדת, לא שלא ידעתי שהיה חורבן, ידעתי, אבל כשיש לי עדות מוחשית ואני מחזיק ביד את העדות הפיזית של החורבן עצמו, זה דבר מופלא", אומר ד"ר ברקאי.

לדבריו במקום רגיש כמו הר הבית אפילו שימוש במברשת שיניים לחשיפת העתיקות עלולה לגרום נזק, וכשהעבודה מתבצעת על ידי דחפורים זה מעיד על המצב הקשה, "זה חלק מתמונה כוללת של הרס כל דבר שאינו מוסלמי, על ידי גורמים מוסלמים קיצוניים וקנאים".

"למן שנות התשעים קיימת מגמה בקרב מוסלמים ופלסטינים של הכחשת המקדש, דבר מוזר ומשונה ביותר מכיוון שמקורות ערביים בעצמם מדברים על 'היכל שלמה' המקדש היהודי בירושלים וזאת מגמה חדשה. הנושא הזה של הכחשת המקדש הוא נושא מעניין, הם אומרים לא היה מקדש ואומרים תראו לנו את השרידים".

"אם יתנו לי לחפור אני אראה להם את השרידים. הם מנסים להחזיק את המקל קצותיו - גם לאסור חפירות וגם לומר שאין שום שרידים. אני בטוח שאם יעשו חפירות ארכיאולוגיות מבוקרות בהר הבית ימצאו שרידי המקדש אבל כל זה לעתיד לבוא אולי לימי משיח בן דוד".

"יש עוד הרבה מה למצוא בהר הבית ויש עוד הרבה מה לעשות", אומר ד"ר ברקאי, ומספר על המניע שלו, "כתוב בספר תהילים: 'כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יכוננו' ואנחנו בעקבות זאת".

לסיום הוא מזמין את הציבור לחוות את הר הבית, "אפשר להגיע ולגעת באדמת הר הבית ובהיסטוריה".

מעניין לציין כי בפרויקט סינון העפר מהר הבית השתתפו עד כה קרוב ל-200 אלף איש ובהם מתנדבים מהארץ ומחו"ל, תלמידים ומשפחות שהשתתפו בחוויה הארכיאולוגית בגן הלאומי עמק צורים.

באתר, המופעל על ידי עמותת עיר דוד בהנהלת רט"ג, התגלו לאורך השנים ראשי חיצים, מטבעות, תכשיטים ועוד שלל אוצרות ארכיאולוגיים מהעבר.

הפעילות מתקיימת לאורך כל ימות השנה וביתר שאת בימי החופש הגדול כאשר משפחות רבות מגיעות למקום ונוטלות חלק בפעילות החוויתית.