אפשר לחסוך בדלק
אפשר לחסוך בדלקצילום: פלאש 90

בימים האחרונים התבשרנו כי מחיר ליטר בנזין ירד ב 27 אגורות.

זוהי בשורה משמחת ועדיין על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2014, רכב פרטי נסע בממוצע כ-16,200 ק"מ בשנה, כך שההוצאה השנתית הממוצעת בצריכת הדלק עומדת על כ 7,500 שקל. כל חיסכון בצריכת הדלק, קטן ככל שיהיה, ישפיע על הוצאה זו. מה משפיע על צריכת הדלק ברכבנו? האם ישנה השפעה בבחירת סוגי החלפים? ומהן הפעולות שאנו יכולים ליישם על מנת לשפר את צריכת הדלק?

נתחיל בחשיבות הקפדה על ביצוע טיפולים תקופתיים בזמן ובהתאם להנחיות היצרן. במסגרת הטיפול יחליפו לנו חלפים המשפיעים ישירות על תקינות הרכב ועל צריכת הדלק. למשל, קיימת חשיבות רבה על החלפת שמן מנוע איכותי ובמידה ולא הוגדר אחרת על ידי היצרן, לשמן מנוע סינטטי מלא. שמן מנוע, שאינו איכותי, או שאינו מתאים לרכב, עלול להביא לצריכת דלק מוגברת.

בנוסף, עלינו להקפיד על החלפת המסננים בעת הטיפול, לדוגמא, מסנן שמן ומסנן אוויר. תפקידו של מסנן השמן הוא למנוע מחלקיקי זיהום אפשריים להגיע למנוע ולראש המנוע. מומלץ להחליף במסנן שמן איכותי, שימנע את חימום המנוע ואת בזבוז הדלק. גם תפקידו של מסנן האוויר חשוב לטובת העניין וייעודו לסנן את האוויר מלכלוך ואבק בטרם כניסתם למערכת ההצתה של המנוע ולהגן על המנוע. החלפה סדירה של מסנן אוויר, מקצרת את זמן ההצתה ואת צריכת הדלק. בעת הטיפול לרכב ניתן לשקול הוספת תוסף דלק מתאים, המפרק פחמים מהממיר הקטליטי ומסעפת היניקה, מנקה את מערכת הדלק וכך עוזר לשפר את צריכת הדלק.

במסגרת הטיפול, לעיתים עולה הצורך בהחלפת מצתים. מצתים שאינם תואמים להגדרות היצרן עלולים ליצור התנגדות לא מדויקת ולגרום לבעירה לא מושלמת, שתשפיע על צריכת הדלק. למרות מחירם היחסית יקר, מומלץ להחליף למצתים איכותיים.

הצמיג הוא מרכיב חשוב ביותר לבטיחות הרכב שלנו, את זה כבר רובנו יודעים, אך גם עשוי להשפיע על צריכת הדלק. לחץ אוויר נמוך, צמיגים שחוקים או קרועים, עלולים להשפיע משמעותית על צריכת הדלק. במקרה של צמיג פגום או ללא לחץ אוויר מתאים, אחיזת הכביש אינה טובה והדבר יגרום להפסד בגלגול הצמיג על הכביש ולצריכת דלק גבוהה. חשוב לבדוק מדי פעם את לחץ האוויר בצמיגים ואת תקינות הצמיגים מומלץ לבדוק במקום המוסמך לכך. בדרך כלל, בדיקה כזו הינה ללא עלות כספית. בכל אופן מומלץ להחליף את הצמיגים בכל 3-4 שנים, תלוי באיכותם ובסגנון הנסיעה בכביש.

הסקרנים ביננו יכולים לבדוק את צריכת הדלק בפועל, אם נמלא מיכל דלק שלם בתחנת דלק, ניסע ,לדוגמא 100 ק"מ ונמלא שוב דלק. נבדוק כמה ליטרים נכנסו חזרה ונחשב. אם נסענו 100 ק"מ מאז התדלוק הראשון והכנסנו למיכל הדלק 10 ליטרים, אזי הרכב "שותה" ליטר דלק על כל 10 ק"מ. העסוקים ביננו, תמיד יכולים להיכנס למוסך ולבדוק באמצעות מכשיר 4 הגזים (חמצן, פחמן דו-חמצני, חד-תחמוצת הפחמן ופחמימנים) האם ישנה תקלה שדורשת טיפול ותשפר את מערכת הזנת הדלק, ביצועי המנוע וצריכת הדלק.

מעבר לאחזקה שוטפת ונכונה של הרכב, גם מודעות לנהיגה נכונה יכולה להביא לחסכון בצריכת הדלק. נסיעה מהירה מעל 100 קמ"ש מעלה את צריכת הדלק. ככל שמהירות הנסיעה עולה, כך גם צריכת הדלק.

האצות פתאומיות במקום הדרגתיות או בלימות מוגברות במקום עדינות , מאמצות המנוע וגורמות לבזבוז דלק רב. אז בואו נוריד מעט את הרגל מדוושת הגז, נשמור מרחק ונמנע מבלימות פתאומיות. כך, גם ננהג בבטחה וגם נחסוך בהוצאות הדלק.

(הכותבת היא מנכ"לית "גלגלים"– אפליקציה המאפשרת להגיש בקשות עבור טיפולים, תיקונים וחלפים לרכב, ולקבל הצעות מחיר מפורטות ממוסכים)