אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: רכז קרקעות גוש עציון

ועדת העררים באיו"ש, גוף שיפוטי-צבאי העוסק בסוגיות מקרקעין, הורתה לבטל הכרזה על כ–224 דונמים באזור כוכב יעקב שבבנימין כאדמות מדינה.

ב"הארץ" דווח כי שופטי ועדת העררים קבעו כי הליך ההכרזה שבוצע בשנת 2013 לא היה תקין. השופטים אף ציינו כי הליך הפרסום על הכוונה להכריז על השטח כעל אדמות מדינה לא היה שקוף דיו.

יש לציין כי על חלק מהשטח המדובר כבר הוקמו עשרות מבנים - בהם גם בתי אבן וגם קרוואנים.

החלטותיה של ועדת העררים באיו"ש אינן מחייבות, והן מעין המלצות משפטיות למפקדי הצבא. בעבר החליטו מפקדי הצבא להתעלם מהחלטות הועדה כאשר אלו פעלו לטובת מערער יהודי, בין היתר בנוגע לקרקעות מעובדות באזור גוש שילה. עם זאת יש לציין כי בדרך כלל מתקבלות פסיקות ועדת העררים.

בפסיקה קבעו השופטים כי תצלומי האוויר על בסיסם בוצעה ההכרזה אינם התצלומים הרלוונטיים. על פי הדין העותמני החל ביו"ש, אדם רוכש בעלות על קרקע אם עיבד אותה במשך עשור עיבוד סדיר. על פי המדינה, תצלומי אוויר מ-1969 מוכיחים שהקרקע אינה מעובדת. אולם, ועדת העררים קבעה שמאחר שהשטח החל להיות מוסדר תחת השלטון הירדני ב-1961 - תצלומי האוויר הרלוונטיים צריכים להיות משנים קודמות ל-1961. המדינה טענה מנגד כי תצלום האוויר הרלוונטי מ-1956, שעשוי להיות מכריע בנוגע לאפשרות להכריז על הקרקע, אינו בנמצא.

הוועדה ביקרה עמדה זו של המדינה, וקבעה שלא נעשה כל הדרוש כדי למצוא את תצלומי האויר - שהם מהותיים לקביעת הבעלות על הקרקע. "לא השתכנעתי שנעשו כל המאמצים לאתר את תצלום האוויר האמור", כתב השופט רס"ן מאיר ויגיסר והוסיף כי "ככל שלא יאותר תצלום האוויר משנת 1956 לא יהיה מנוס מלהסתפק בתצלום האוויר מ-1944". מפענחת תצלומי אוויר מטעם המדינה שהעידה בהליך אמרה במשפט כי "בבחינה ראשונית ומהירה, שטחים רבים משטחי ההכרזה היו מעובדים בשנת 1944".

העותרים נגד ההכרזה הם כמה פלסטינים הטוענים לבעלות על הקרקע, שיוצגו על ידי המחלקה המשפטית של "יש דין", כמו גם מוטי קוגל, פעיל ליכוד מוכר שטוען שרכש את הקרקעות מפלסטינים בעצמו. אם לא תצליח המדינה להכריז על השטח כאדמת מדינה - יצטרכו הצדדים לנסות להוכיח בעלות על השטח.

הועדה הוסיפה ומתחה ביקורת על שקיפות הליך ההכרזה. "יש ממש בטענות העוררים בדבר חשיבות קיומו של שימוע. אמליץ בפני המשיב לתקן את הנוהל כך שיתאפשר פרסום נאות של הכוונה בדבר ביצוע ההכרזה על רכוש ממשלתי וזכות שימוע בכתב או בעל־פה טרם השתכללות חתימתו על תעודה בדבר רכוש ממשלתי", כתב השופט ויגיסר.

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה ל"הארץ" כי "המלצות הוועדה יילמדו ויועלו לראש המינהל האזרחי".