דורית סלינגר
דורית סלינגרצילום: משה שי, פלאש 90

שר האוצר, משה כחלון והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר, יאפשרו לראשונה לפנסיונרים לנייד את כספי הפנסיה שלהם בין כל מוצרי הפנסיה. עד כה לא התאפשר מעבר כספים שכזה לאחר קבלת הקצבה.

מטרת המהלך היא להעניק כוח מיקוח לפנסיונרים אל מול הגופים - להקל עליהם למצוא את מוצר הפנסיה המתאים להם ביותר גם לאחר היציאה לגמלאות, להגביר את התחרות בשוק ולהוזיל את דמי הניהול - כשכל הוזלה בדמי הניהול, תגדיל את קצבת הזקנה.

בנוסף, משרד האוצר מחייב את הגופים לנייד את כספי החוסכים אשר מבקשים להעביר את כספם בתוך חמישה ימי עסקים. במוצר החיסכון החדש, "קופת גמל להשקעה", החברות מחויבות להעביר את הכספים בתוך שני ימי עסקים.

כמו כן, ייאסר על הגופים לסכל את תהליך הניוד מחוסכים אשר מבקשים לעבור בין המוצרים השונים.

כלומר, במידה וחוסך יחתום על בקשה להתנייד למוצר פנסיה אחר, הגוף המנהל את כספיו לא יעצור את התהליך.

במשרד האוצר מציינים כי כיום, תהליכי השכנוע מתרחשים לאחר חתימת הטפסים, מבלבלים את החוסכים ואף עלולים לגרום להפסד כספי. המהלך מחייב את אישורה של ועדת הכספים של הכנסת ופרסום הוראות נוספות לגבי אופן חישוב כספי הפנסיונר שיועברו בין המוצרים.

הממונה על שוק ההון דורית סלינגר ציינה כי "האפשרות לנייד את הכספים תגדיל את כוחו של הצרכן בכלל ושל הפורש לגמלאות בפרט".

"בעת הפרישה החוסך צבר כבר את החיסכון המקסימלי שלו והוא בעמדה הטובה ביותר לבחור את התוכנית שתעניק לו את הקצבה הגבוהה ביותר. מדובר בצעד נוסף להגברת התחרות בענף הפנסיה, ולהוזלת דמי הניהול", אמרה סלינגר.