שלדג
שלדגצילום: יורם שפירר

הטבע המקורי חוזר לשפך נחל שורק. השיקום, שיוצא לדרך בימים אלו, נועד להשיב לאורך גדות שפך נחל שורק שטחים לחים/ברכות, שאפיינו אותו בעבר.

שיקומם של השטחים הלחים יביא להשבתם של מיני צומח ארצישראלי שהלכו ונעלמו עם השנים, כגון: גומא, עב קנה, שנית, נענע משובלת, נופר, נימפיאה, סוף, צמחיית אחו-לח והרבה מאוד ירוק.

בעולם החי נזכה לחזרתם של עופות מים וציפורי סבך, כגון: ברווזים, פרפורים, שלדגים, אנפות, לבניות, בזים, ניצים, קורמורנים ומינים רבים נוספים. שיקומו של נחל שורק ישיב עולם שלם של צומח וחי מקורי ונדיר, שאפיין את נחל שורק במשך אלפי שנים.

במסגרת הפרויקט ולמען הצלחתו של השיקום (השבת השטחים הלחים/ברכות) תדולל באופן מתוכנן ומבוקר, כמות קטנה של עצי אקליפטוס במתחם המשוקם. התוכנית בחנה את נושא דילול האקליפטוסים במקצועיות וברגישות מרבית ונחיצות הדילול נבחנה פרטנית עד לרמת העץ הבודד.

רשות הטבע והגנים, פועלת בשנים האחרונות הרשות לשיקום בתי גידול לחים (אזור שמוצף במים המעצבים את הרכב החי והצומח האופייניים לאזור) ההולכים ונכחדים מנופיה של הארץ. במסגרת זו, נערכת הרשות לקראת פרויקט שיקום בית הגידול הביצתי בשפך נחל שורק, ותבצע דילול, מתוכנן ובאופן מבוקר בגן הלאומי שורק, של כ-1000 עצים בוגרים בלבד מתוך כ- 15,000 עצים.

עצים גדולים המיועדים לשימור, סומנו באופן ברור ומוקפד בשטח כך שלא ייפגעו במסגרת העבודות.

קודם להחלטה בדבר המיקום, בוצעה עבודת ניטור מעמיקה שנערכה בראשות אבי אוזן, אקולוג בתי גידול לחים ברשות הטבע והגנים אשר כללה בין היתר, עשרות קידוחי מחקר לאיתור השטח המיטבי הנדרש לפעולת השיקום, סקר הידרו-גיאולוגי וסקר צומח נרחב בכל אגן נחל שורק לתכנון השיקום הצמחי, תוך ליווי צמוד של אנשי מקצוע מומחים בתחום.

אבי אוזן, אקולוג בתי גידול לחים ברשות הטבע והגנים ציין: "ביצות מישור החוף היוו קרקע פורייה לקיומו של עולם חי וצומח עשיר, הכולל מינים נדירים. הגן הלאומי שורק מתאפיין בשילוב של בתי גידול לחים כגון ערוץ הנחל, גדותיו ובריכות מים עם בית גידול של חולות מיוצבים. בתי הגידול הללו נדירים ועשירים בצמחים אשר חלקם נמצאים בסכנת הכחדה.

עצי אקליפטוס הנטועים בצפיפות רבה מונעים את התאוששות הצומח הישראלי המקומי, בנוסף, יונקים עצי האקליפטוס את מי התהום המקומיים וגורמים לירידת המפלס וייבוש הביצה.

במסגרת הפעולות לשיקום בתי הגידול הביצתיים, גילינו כי ברגע שסיפקנו תנאים מתאימים ואופטימליים בשטח, היינו עדים להופעה ספונטנית של מיני צומח נדיר שהתקיימו באזורי ביצה בעבר. לדוגמא, הופעה ספונטנית של ורד צידוני ודוחנן קיפח שהם "מינים אדומים". כך קרה גם בשמורת טבע עיינות גבתון - לאחר פעולות שיקום שנערכו באזור, נצפה שם לראשונה קינון מוצלח של צולל ביצות, ברווז נדיר שקינן בהמוניו בעבר בארץ וכמעט נעלם. זוהי תגובה טבעית למהלך ואנו ניווכח במיני צומח וחי רבים שחוזרים להופיע כתוצאה מכך גם בנחל שורק". הוסיף אבי אוזן.

בעקבות הסרת האקליפטוסים, כבר באביב הקרוב ניתן יהיה להבחין בתוצאות הפרויקט. באזור צפויים לצמוח ולהתחדש מיני צומח ארצישראלי האופיינים לבתי גידול לחים, צמחייה שופעת וירוקה.

במטרה להמשיך ולאפשר לטבע באזור לשגשג, ימשיכו להיערך פעולות שיקום ולאחר שהמקום יתאושש, תבוצע תכנית שבילים לקהל ושיקום בדגש אקולוגי. כל הפעולות תלווינה בפיקוח הדוק וצמוד של אנשי מקצוע מרשות הטבע והגנים.