לקראת פרישה? קיסר יפן אקהיטו. אתמול
לקראת פרישה? קיסר יפן אקהיטו. אתמולצילום: Thomas Peter, רויטרס

בגיל 82 ובצעד מאוד בלתי מקובל בתרבות היפנית הודיע בימים האחרונים הקיסר אקיהיטו לבני עמו כי מצבו הבריאותי וגילו המתקדם מטילים ספק ביכולתו למלא את תפקידו הציבורי.

הקיסר אמנם עדיין לא הודיע על פרישה, אך מרוח דבריו עולה כי הוא מכין את עמו לכך. בראיון לערוץ 7 מתייחס פרופ' רותם קובנר, מומחה לתרבות וההיסטוריה של יפן המודרנית ואיש אוניברסיטת חיפה, לדרמה ביפן.

בראשית הדברים נשאל פרופ' קובנר עד כמה באמת תפקידיו של הקיסר היפני מצריכים יכולות וכוחות שכעת הוא מסופק אם יש לו אותם. "לכאורה התפקידים הם בעיקר סמליים. הקיסר מוגדר מאז החוקה החדשה של יפן כסמל המדינה ואחדות העם. הוא אפילו לא ראש המדינה בניגוד להרבה מלכים באירופה לדוגמא, אבל התפקיד הזה כולל מאות אירועים בשנה, חלקם סמליים אבל חלקם רשמיים כמו מינוי ראש הממשלה וקבלת שגרירים חדשים, אינסוף אירועים".

על המשמעות ההיסטורית של האירוע מספר פרופ' קובנר כי הקיסר הנוכחי הוא הקיסר הרביעי מאז המהפכה שהחלה את יפן המודרנית, מהפיכה שהתחוללה לפני כמעט מאה וחמישים שנה, "הוא נינו של הקיסר הראשון וכולם, עד היום, מתו בתפקידם, אבל לפחות שניים מהם לא עשו זאת בשיבה טובה". היחיד שנפטר בשיבה טובה היה אביו בעוד קודמיו נפטרו בקיצור שנים, האחד בעקבות מחלת הסרטן והשני נפטר בסוף שנות הארבעים לחייו "בעקבות בעיה מוחית על סף שיגעון. יש הטוענים שזה בעקבות מאות שנות נישואין בתוך המשפחה".

"למעשה עד העת המודרנית קיסרים הוחלפו בצורה תדירה. רובם עשו את תפקידם בגיל צעיר והוחלפו עם צעיר אחר כדי שלא תהיה להם מעורבות פוליטית. לכן הציפיה שהוא ימשיך את תפקידו עד סוף חייו היא ציפייה מודרנית", אומר קובנר המזכיר כי מצופה גם במקומות אחרים שקיסרים ומלכים יישארו עד סוף חייהם, כך בהולנד וכך במקומות אחרים ברחבי העולם.

ומה באשר לתגובת העם היפני להודעתו המרעישה של הקיסר. פרופ' קובנר אינו סבור שהעם מצוי בהלם מוחלט, והוא מתאר את העליות והמורדות במעמדו של הקיסר מהימים בהם נחשב לבנו של האל ומיליונים שקלו את האפשרות להקריב את חייהם למענו, וחלקם אף יישמו זאת הלכה למעשה.

לעומת זאת מאז 1945 שונה מעמדו על ידי הממשל האמריקאי, הוא הוכרז כמי שאינו בן אל, הוא איש משפחה הלבוש בחליפה מערבית וחוקר ביולוגיה ימית, כך היה הקיסר הקודם וכך גם בנו, הקיסר הנוכחי. בתקופה זו גברו הקולות הטוענים כי מעמד ותפקיד הקיסר מיותר ומיושן, אך עם השנים "התמיכה בקיסר ובמוסד גברה כי הוא מחבר בין יפן המודרנית למסורת העתיקה הנחשבת מאוד ביפן, ולכן כיום מרבית הציבור היפני תומך בהישארות המוסד הזה".

להערכתו של פרופ' קובנר פרישתו של הקיסר לא תהיה מיידית אלא תתרחש בעוד כשנה או שנתיים, במלאת מאה וחמישים שנה ובמלאת שלושים שנה לכהונתו ושלטונו של הקיסר הנוכחי.

ומי יהיה ממשיכו? "ישנו אדם אחד וזהו הבן. מאז החוקה של העת המודרנית נקבע שזה יהיה רק יורש זכר, ולקיסר הנוכחי יש בן בגיל 56, אישיות מרשימה שלמד באוקספורד ויעשה את תפקידו בצורה הטובה ביותר. מן הסתם הקיסר הנוכחי היה מעוניין לא רק להקל על עצמו אלא גם לתת הזדמנות לאותו בן".

לזאת מוסיף ומעיר פרופ' קובנר כי הבעיה שטרדה את מנוחת מוסד הקיסרות ביפן לא הייתה זהותו של הבן הממשיך אלא זהות הממשיך של אותו בן, שכן לא היה ליורש העצר בן זכר. זאת עד לפני תשע שנים, ואז נולד לאחיו בן שהוא יהיה המחליף העתידי.