ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוור
ענת גבריאל, מנכ"לית יוניליוורצילום: חזקי ברוך

הועדה לביקורת המדינה התכנסה הבוקר (חמישי) לדיון פגרה ביוזמת מספר חברי כנסת, בעקבות משבר גילוי חיידק הסלמונלה בדגני בוקר "תלמה" המיוצרים על ידי חברת יוניליוור.

יו"ר שדולת הבטיחות, ח"כ איציק שמולי, מיוזמי הדיון, אמר בפתח הדיון, "יוניליוור לקחה הימור מסוכן על בריאות הצרכנים וזה בלתי נסלח, אבל יש שותף נוסף למחדל וזה משרד הבריאות שמדיניותו המחוררת נכשלה כישלון חמור והעמידה בסכנה את בריאות הציבור".

לדבריו, "מדגני בוקר שאותם היו אמורים לאכול ילדים ייצרו בסוף חומרי בערה ומנכ"ל המשרד עוד אומר שהם היו בשליטה. המדיניות הנוכחית שרואה בהרעלה במפעל אירוע שגרתי שאינו חייב בדיווח היא הזויה ומסוכנת, ולא חייבים לחכות לאסון רמדיה נוסף כדי לשנות את החקיקה ולהחיל דיווח ציבורי בזמן אמת".

ח"כ מיקי זוהר: צריך ענישה מהותית

חבר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, "המציאות העסקית בישראל מביאה לכך שהעובדים מחויבים לספק תוצאות ולעגל פינות מה שמביא לסיפוק מוצרים שעלולים לפגוע בבריאות הציבור ובלבד שטבלת האקסל תסתדר.. אנחנו צריכים להגיד עד כאן, בנושא שמסכן את חיי ילדינו אסור לנו להתפשר".

"כמו שאנחנו לא רוצים להתפשר בנושא המלחמה בטרור. צריך כאן ענישה מהותית, שתרסן את תאוות הבצע של הגופים העסקיים בישראל, נאמר להם- אולי תרוויחו פחות אבל תרווחו את אמון הציבור. הגורמים הרלבנטיים צריכים לתת כאן מכה כואבת כדי שזה לא יקרה בעתיד", הוסיף.

מנכ"לית יוניליוור: זה הדבר הכי גרוע שקרה לי

מנכ"לית יוניליוור ישראל, ענת גבריאל, הסבירה בישיבת הועדה לביקורת המדינה את הכשל שהביא ליציאתן לשוק של אריזות דגני בוקר נגועות בסלמונלה.

לדבריה, "מעולם עד עכשיו לא היה לנו זיהום של סלמונלה. כרגע נראה שזה היה גורם אנושי שלא שמר על היגיינה או גורם חיצוני סביבתי".

בדיון הסבירה המנכ"לית כי תעודות הזהות של המשטחים הוחלפו, וזו הסיבה שבגינה יצאו מהמפעל אריזות מזוהמות. גבריאל סיפרה, "כאשר לקוחה התקשרה ואמרה שיש לה קופסה מזוהמת, מבחינתי חרב עלי עולמי. זה הדבר הכי גרוע שקרה לי. לאחר שהגיעה הפניה מאותה לקוחה, בדקנו וגילינו שמדובר במוצר מזוהם. באופן אוטומטי דיווחנו וקיימנו ריקול והתחלנו לבדוק איפה התקלה".

גבריאל הוסיפה בדיון כי "אם הצרכנים לא יכולים לסמוך עלינו שנמכור מוצרים טובים ובטוחים - יכולים לסגור את המפעל וללכת הביתה. לא שיקרנו באף שלב".

המנכ"לית הדגישה כי לחברה אין כל כוונה לסגור את מפעליה בישראל בעקבות המשבר, "אין שום סיכוי שנסגור את המפעלים".