"אונר"א חדור באנשי חמאס בעשור האחרון". חלוקת מזון בעזה מטעם סוכנות אונר"א
"אונר"א חדור באנשי חמאס בעשור האחרון". חלוקת מזון בעזה מטעם סוכנות אונר"אצילום: Rahim Khatib, פלאש 90

במערכת הביטחון מוכיחים פעם אחר פעם, וביתר שאת בימים האחרונים, את הקשר בין כספים שאמורים להגיע לאוכלוסייה בעזה והופכים למימון ישיר לפעולות טרור ולפיגועים נגד יהודים.

זה החל במקרה של מוחמד חלבי, מנהל סניף של ארגון World Vision האמריקני, העוסק בצדקה ובסיוע הומניטרי וזוכה לתמיכת המדינות המערביות המשמעותיות ביותר. אלא שחלבי סיפר לחוקרי השב"כ כיצד פעל בעבור הזרוע הצבאית של החמאס מתוך ארגון הסיוע ההומניטרי וניצל את תקציבו ומשאביו של הארגון לתועלת ארגון הטרור.

כך, במשך קרוב לעשור מהרגע שבו הוחדר על ידי חמאס לארגון, ניתב כספים לצורך פיגועים נגד ישראל. הוא עלה בסולם הדרגות בארגון והגיע למצב שבו שלט על תקציבים בהיקפים של עשרות מיליוני דולרים. המחבל חשף מידע על מנגנון שיטתי ומתוחכם של העברת כספים לחמאס. כ‑60 אחוזים מתקציבו השנתי של הארגון, שחשב שהוא מסייע לאוכלוסייה בעזה, הועבר בפועל לידי החמאס ושימש לחפירת מנהרות טרור, לאימונים צבאיים, לתשלום למשפחות מחבלים, לבניית חממות שבהן הוסוו הכנות לפעולות טרור ועוד.

את חבילות המזון שסיפק לו הארגון העביר חלבי ישירות לידי מחבלי הזרוע הצבאית של החמאס ובני משפחותיהם.

במהלך החקירה התקבל מידע רב אודות גורמים נוספים ברצועת עזה אשר ניצלו את עבודתם בארגונים רגישים, בהם ארגוני סיוע הומניטרי ומוסדות או"ם, בעבור החמאס.

באמצע השבוע הנוכחי התפוצצה הפרשה השנייה. המחבל וחיד עבדאללה בורש, בן 38 מג'בליה שבעזה, נעצר לאחר שהתברר כי ניצל את עבודתו בסוכנות הפיתוח של האו"ם אונדו"ף, לפעילות ביטחונית בעבור חמאס.

המחבל ניצל את תפקידו כמהנדס שפעל לטובת שיקום הרצועה, וכאיש חמאס דאג שבמקום לשקם בתי אזרחים – ייבנו מבנים שחמאס חפץ ביקרם. כך בנה מעגנה ימית לשימוש הזרוע הצבאית של הארגון בצפון רצועת עזה באמצעות משאבי אונדו"ף. כך גם זכו אנשי הארגון להעדפה בשיקום בתיהם ובסיסיהם.

בנוסף לכך, הוא סייע לאנשי חמאס לנצל את הארגון לצורכיהם. כך למשל, כאשר התגלו אמצעי לחימה או פתחי מנהרות בבתים שטופלו על ידי הארגון - היו אנשי חמאס משתלטים על המקום ולוקחים את השלל, בניגוד לנהלים של אונדו"ף שמחייבים דיווח. גם הוא סיפק מידע על פעילים נוספים שפעלו בדרך זו.

אוסטרליה: נפסיק את התרומות

בירושלים החליטו לנצל את הנושא לא רק לצורכי הסברה – אלא גם כדי לגבות את המחיר הבינלאומי ולהדגיש עד כמה שניתן את השתלטות חמאס על כספי הסיוע ההומניטרי. בירושלים כתבו מכתב נזעם לראשי World Vision ובמקביל הפנו מכתבים למשרדי החוץ ברחבי העולם לגבי הארגון. אוסטרליה הייתה הראשונה להודיע שלא תתרום עוד לארגון עד שיחקור את עצמו לעומק. בשקט, מתחת לפני השטח, עוד מדינה אחת גדולה לפחות הבהירה לארגון את חוסר הנוחות וערעור האמון שהיא חשה כתוצאה מגילוי התנהלות הנציג בעזה.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, זימן את ראשי הארגון לשיחת נזיפה. הוא דרש מהם לגנות את מעשה המחבל וגם לקחת אחריות ולחקור את עצמם. אנשי הארגון טענו בפגישה כי הם מתנערים מהפעילות הזאת והבטיחו לעבוד בשקיפות יתר עם ישראל.

במקרה השני העביר משרד החוץ לבכירי לשכתו של מזכ״ל האו"ם ולראשי סוכנות הסיוע של האו"ם - אונדו"ף הממוקמת בניו-יורק, את המידע על מעצר המחבל. "אנו מצפים מהאו"ם ובמיוחד מסוכנות הסיוע שלו, וכך גם נמסר לאותם גורמים, לגינוי חד משמעי של החמאס על הניצול לרעה של מנגנוני הסיוע ולפעולה של ממש על מנת להבטיח שפעילות הומניטרית מגיעה לאלו שזקוקים לה ולא לסיוע לראשי הטרור של החמאס", אמר בכיר במשרד ל'בשבע'.

סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, הוסיפה: "משרד החוץ פנה לגורמים באו"ם ואנו דורשים חקירה מיידית של המקרה על מנת לוודא שארגון שאמור לפעול למען שלום ורגיעה, לא תומך בארגון טרור רצחני. בד בבד חייבים להגביר את הפיקוח על הכספים המוזרמים לארגוני זכויות אדם, שפעמים רבות הם צינור להעברת כספים לארגוני טרור".

במסגרת המתקפה המשולבת פנה גם שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, למזכ"ל האו"ם באן קי-מון, בדרישה לשים סוף לניצול הארגון על ידי מחבלי חמאס. "אם האו"ם באמת מעוניין בשיפור חייהם של תושבי עזה, עליו להדיח ולעצור לאלתר כל עובד שפועל בשירות החמאס ולנתק כל קשר עם ארגונים המסייעים למחבלים", כתב דנון לבאן.

וכמו במקרה הראשון – העולם הפעם מקשיב. דובר האו"ם מיהר להודיע כי הארגון יחקור כיצד מגיעים כספי תרומות המיועדים לארגוני סיוע הומניטריים לידי ארגון הטרור חמאס. גם רוברט פייפר, מתאם פעילויות הסיוע ההומניטרי של האו"ם שפועל מול הפלשתינים, סיפר כי הוא מודאג ממה שהגדיר "בגידה קשה באמון שניתן במנהלים בכירים, שמשמשים ככלי בידי הטרור".

דיכטר: "רוצים להישאר פליטים"

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ אבי דיכטר, אומר ל'בשבע' כי נוצר בעזה מצב אבסורדי, והוא מנוצל היטב על ידי ארגוני הטרור. "בסוכנות האו"ם העולמית לפליטים המטפלת בכ‑57 מיליון פליטים, עובדים רק 10,000 פקידים. בעוד שבסוכנות האו"ם לפליטים הפלסטינים אונר"א, אשר מטפלת בכ‑5 מיליון פליטים, עובדים 30,000 פקידים".

מה המשמעות של הנתון הזה?

"מספרים לנו ששורש הרע הוא 'הכיבוש' של איו״ש ועזה. העובדה שישראל כבר למעלה מ‑10 שנים מחוץ לכל רצועת עזה, פשוט נעלמת אצל מי שטוענים כי הכיבוש מפריע לפתרון הסכסוך בין ישראל לפלשתינים. הבעיה האמיתית שוכנת בתוך תוכם של הפלשתינים שעושים הכול, כולל במעשי מרמה, כדי להנציח עצמם כפליטים לעד - ואינם מוכנים לצאת מתודעת הפליטות שלהם. פליטים זה לא רק סטטוס. פליטים זה בעיקר מצב תודעתי".

דיכטר טוען שהארגונים שפעילים שלהם נתפסו אינם לבד, ומפנה אצבע מאשימה כלפי ארגון אחר של האו"ם. "אונר"א עושה זאת עשרות בשנים, בין אם כגוף שכל כולו חדור על ידי אנשי חמאס בעשור האחרון, ובין אם כגוף שהיה חדור באופן דומה על ידי הפת"ח כששלט בעזה".

לדבריו, "ההבדל הוא שתקציב אונר"א הוא מיליארד וחצי שקלים, ובסבירות גבוהה נתח נכבד מתקציב זה מממן פעילי חמאס ופעילות חמאס. סביר שגופים בינלאומיים הפועלים בעזה משמשים מעיין כסף נובע למימון טרור חמאס מעזה – ורובם פשוט טרם נחשפו".

לדבריו מצטרף גורם מדיני בכיר, שמצהיר בשיחה עמנו: "חמאס מנצל את התמימות של אותם אנשים שתמיד בטוחים שהכסף הזה מגיע ליעדו. התחלנו בפעילות אינטנסיבית לחשיפת נתיב הכסף הזה, ושני המעצרים הנוכחיים הם רק תחילת החשיפה".