תוספת במקום קיצוץ. השר כץ
תוספת במקום קיצוץ. השר כץפלאש 90

במסגרת דיוני התקציב לשנים 2017-2018 נקבע כי משרד הרווחה והשירותים החברתיים יקבל תוספת בסך 1.318 מליארד ש''ח שיופנו לטובת הרחבת מענים ברווחה ובשירותים החברתיים. כך סוכם בתיאום בין שר הרווחה, חיים כץ, לשר האוצר משה כחלון.

על פי הסיכום בין השניים בשנת 2017 יתווספו לבסיס התקציב 400 מליון ש''ח ובשנת 2018 יועברו 918 מליון ש''ח נוספים. כמו כן סוכם כי משרד הרווחה יוחרג מהקיצוץ הרוחבי המתוכנן (של 2%) במשרדי הממשלה.

במסגרת אישור התקציב לשנת 2017 משרד העבודה והרווחה ירחיב משמעותית את המענים והשירותים לאזרחי ישראל ובין היתר, ישיק את תוכנית יתד ולראשונה צעירים בסיכון בגילאי 18-25 שעד היום לא קיבלו תמיכה ממסדית יזכו לסיוע ומימון השלמת השכלה תיכונית לצד ליווי רגשי וחברתי, פתרונות דיור, מלגות לימודים, הכשרה והשמה מקצועית, ליווי ושיקום אישי ומקצועי, הקניית מקצוע בעל אופק תעסוקתי וסיוע ברכישת כישורי חיים.

כמו כן, תבוצע רפורמה בהליך הוצאת ילדים מהבית באמצעות הגדלת המשאבים לשיקום בקהילה. בנוסף, יועבר מענק לחיזוק יישובי עוטף עזה לטובת הרחבת שירותי הרווחה באזור, מיגון ובינוי מעונות יום.

במשרד הרווחה מסכמים את יישום תקציב המשרד בשנת 2016 ומציינים כי תקציב זה נאמד בשישה מיליארד שקלים וארבע מאות שבעים ושלושה מיליון ש''ח. תקציב זה "הופנה בין היתר לטובת רווחתם של אנשים עם מוגבלויות (2.602 מליארד ש''ח); טיפול בילדים ונוער בסיכון (1,502 מליארד ש''ח); שיקום וטיפול בעוברי חוק ומכורים (630 מליון ש''ח); חיזוק השירותים החברתיים ברשות המקומית בדגש על הרחבת הטיפול במשפחות במשבר ובעוני ושילובם בתכנית התעסוקה (148 מלש''ח);

העמקת השירותים החברתיים ברשות המקומית בדגש על הרחבת הטיפול במשפחות במשבר ובעוני ושילובם בתכנית התעסוקה (212 מלש''ח); התמודדות עם אוכלוסיות במצבי סיכון בדגש על שדרוג הטיפול באוכלוסיות בסיכון במסגרות השונות כולל טיפול באוטיסטים ( 268 מלש''ח); פיתוח שירות לאזרח הוותיק בדגש על הרחבת השירותים בקהילה והפחתת השתתפות בבתי אבות (271 מלש''ח); תוספת מכסות לאוכלוסיות במצוקה בדגש על מסגרות עבור אנשים עם מוגבלות (156.5 מלש''ח)".

במשרד מעירים כי בחמש השנים האחרונות משרד הרווחה ניצל לפחות 99% מתקציבו מידי שנה.

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר כי "משרד הרווחה נוגע בכל אזרח שישי במדינת ישראל, הרחבת המענים והשירותים הסוציאליים לטובת האזרחים הם הכרח. האתגרים רבים, ועלינו להשקיע את מירב המאמצים לצמצום הפערים ואי השוויון והורדת ממדי העוני ואחוזי הנוער והצעירים בסיכון".

עוד מוסיף כץ, "משרד העבודה והרווחה יפעל להקלה על מצוקה כלכלית באמצעות פיתוח והרחבת תכניות להעצמה ושילוב אנשים עם חסמים תעסוקתיים מורכבים במעגל התעסוקה, לצד בנייה מאסיבית של מעונות יום להורדת יוקר המחיה ויוזמות להבטחת ביטחון תזונתי. בכוונתי לרענן את חוקי העבודה המיושנים לטובת ציבור העובדים ולנסות ולפתור את מצוקת ענף ההכשרה המקצועית.

''אנו נלחם בהדרה של קבוצות אזרחי ישראל ונפעל להגברת שילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה. נעשה ככל יכולתנו על מנת להשוות את רמת שירותי הרווחה בפריפריה לזו הנהוגה במרכז, ולחזק את החוסן הקהילתי בישובים באזורי עימות. המלאכה רבה והתקציב צר מלהכיל, נפעל בנחישות על מנת להפיק את מירב התועלת לטובת אזרחי ישראל".