אלברטו ניסמן ז"ל
אלברטו ניסמן ז"לReuters

החלל הבלתי-מזוהה האחרון מהפיגוע במרכז היהודי AMIA בבואנוס איירס זוהה אחרי 22 שנה.

אוגוסטו דניאל חזוס זוהה בוודאות של יותר מ-99.99% על בסיס דגימות דנ"א שנלקחו מגופתו ומגופת אמו, שנהרגה אף היא בפיגוע ב-1994. כך הודיעה בשבוע שעבר היחידה החוקרת המיוחדת של ממשלת ארגנטינה בנושא הפיגוע ב-AMIA.

חזוס ואמו היו בין 85 האנשים שנרצחו בפיגוע ההתאבדות, לצד עוד כ-300 איש שנפצעו. רוב הנפגעים היו יהודים, אך לא כולם.

מאמצי זיהוי הגופה החלו ב-2002, לאחר שתעודת הזיהוי של חזוס התגלתה באתר הפיגוע. בשלב מסויים צצה סברה שהגופה שהתגלתה היתה של המחבל, אך זו נשללה. סוכנות הידיעות JTA ציטטה קרובי משפחה שאמרו שחזוס ואמו נכחו במרכז משום שהשתתפו בשיעור על טיפול באנשים חולים. חזוס היה בן 20.

ב-2007 הגדירה סוכנות אינטרפול שישה איראנים כ"מבוקשים מאוד" בקשר לביצוע הפיגוע. ארגנטינה עצמה חתמה על הסכם עם איראן במסגרתו חקירת הפיגוע תיעשה על ידי שתי המדינות יחדיו, אולם הסכם זה בוטל ע"י הנשיא הנוכחי של ארגנטינה.

חוקר מיוחד בשם אלברטו ניסמן מת בנסיבות חשודות מאוד בשנה שעברה כאשר עמד לחשוף בקונגרס הארגנטיני את הקשר בין איראן לבין הפיגוע, למרות נסיונות ההסתרה של הממשל הארגנטיני. חקירת מותו – שטויחה תחת הנשיאה הקודמת – נפתחה מחדש בחודש שעבר.

הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה (AMIA) היה פיגוע התאבדות שאירע בבואנוס איירס, בירת ארגנטינה, ביולי 1994, כאשר טרוריסט לבנוני פוצץ מטען נפץ שהוטמן במכונית תופת, רצח 85 איש ופצע 330. הפיגוע היה אחד משני פיגועים שהתבצעו בארגנטינה בשנות ה-90 של המאה ה-20נגד מטרות ישראליות ויהודיות, ונחשב לאחד הפיגועים הקשים ביותר שבוצעו על אדמת ארגנטינה.

ארגון חזבאללה, אף שלא לקח אחריות לפיגוע, טען כי הוא בוצע בתגובה לחיסולו של עבאס מוסאווי בידי צה"ל בפברואר 1992.