אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

'דלק קידוחים' ו'אבנר', המחזיקות במאגרי כריש ותנין, חתמו היום (שלישי) על עסקה למכירת 100% מהמאגרים לחברת האנרגיה היוונית 'Energean Oil & Gas', הפועלת במספר מדינות בעולם.

העסקה הינה אבן דרך משמעותית ביישום מתווה הגז, ובשלב הבא על העסקה לקבל את אישור הגורמים הממונים.

מהחברות נמסר כי התמורה לעסקה "משקפת החזר השקעה השותפות בסך של 148.5 מיליון $, בתוספת תמלוגים עתידיים ממכירות הגז והקונדנסט הצפויות מהמאגרים".

חברת Energean Oil & Gas אשר הוקמה ביוון בשנת 1977, הינה חברת החיפושים והפקה של נפט וגז טבעי היחידה ביוון, הפועלת גם באגן הים התיכון. לחברה כ-400 עובדים ברחבי העולם, ובסיס פעילותה באתונה, יוון.

בבעלות Energean ארבעה רשיונות חיפוש במימי יוון, וכן רשיונות נוספים –במצרים ובמונטנגרו.

מאגרי כריש ותנין נמצאים בצפון אזור המים הכלכליים של ישראל, הראשון במרחק של כ- 75 ק"מ והשני במרחק של כ-105 ק"מ מחופי ישראל. בשני המאגרים יחדיו נתגלו, באמצעות קידוחי תנין-1 (שנת 2011) וכריש-1 (שנת 2013), משאבים מותנים בהיקף של כ-58.7 מיליארד מטר מעוקב (BCM) גז טבעי וכ-14.3 מיליון חביות (MMBBL) של קונדנסט.

בנוסף, קיימים בשדות אלו יחדיו משאבים מנובאים, בסיכויי הצלחה גבוהים, בהיקף של 25.6 מיליארד מטר מעוקב גז טבעי וכ-4.3 מיליון חביות קונדנסט.

במסגרת מתווה הגז חוייבו השותפות במאגרים למכור את אחזקותיהן במאגרים בתום 14 חודשים מיום חתימת ההסכם. בנובמבר 2015 מכרה נובל אנרג'י את זכויות המכירה על חלקה במאגרים לדלק קידוחים ואבנר, אשר החזיקו קודם לכן ב-53% מהמאגרים, וזאת מתוך רצון להקל על הליך המכירה לשחקן חדש.

הגז אשר יופק מהמאגרים "כריש" ו"תנין" מיועד במלואו למשק הישראלי המקומי ועל פי הערכות יוכל לספק גז לצרכים מקומיים למשך שנים רבות.