לעשות מה שטוב ליהודים. בני כשריאל
לעשות מה שטוב ליהודים. בני כשריאלצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל, מתאר את המציאות הקשה בעירו המצויה למעשה תחת הקפאת בניה כמעט מוחלטת מזה כשבע שנים – גנים נסגרים, בית ספר נסגר וזוגות צעירים שגדול בעיר עוזבים אותה. גירוש שקט, כך הוא מגדיר את המציאות בעיר.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר כשריאל כי אמנם ראש הממשלה נתניהו אישר במהלך גל הפיגועים האחרון 650 יחידות דיור להפקדה, אבל לפי שעה אין בניה מעשית שכן משמעות הפקדת תכניות בנייה היא כניסה להליך בירוקראטי ארוך.

עוד הוא מציין כי בעיר 64 יחידות דיור זמינות לשיווק ובנייה, אבל במקרה זה הן טרם אושרו ולא ניתן ליישם את ההיצע. את המצוקה ההולכת ונמשכת בעיר מציג כשריאל בפגישותיו עם ראש הממשלה המדבר על התקדמות מה במינהל האזרחי, אך לפי שעה "הבירוקרטיה שם מעכבת את התהליך".

כשריאל מסביר כי התכניות שיצלחו את מהמורת שלב ההפקדה יצטרכו לעבור עוד פעמיים את אישורו של נתניהו, בפעם הראשונה למתן תוקף לאישור ובפעם השנייה לקראת הוצאתן לשיווק. ההליכים הללו כאמור נמשכים זמן רב ובינתיים בעיר מצוקת המגורים גדלה והולכת.

"הייתי פעמיים אצל ראש הממשלה. אני מקווה שהנושא ייפתר מיידית. זוגות צעירים עוזבים את העיר כי אין בתים. סגרנו כבר בית ספר יסודי אחד וסגרנו עשר כיתות גן. המחירים בשמים. האוכלוסייה בעיר שייכת למעמד בינוני, עובדי מדינה ומשרדים ציבוריים והמחירים גבוהים. מחירי הדירות כאן ובפתח תקווה דומים, לזכאי דיור במודיעין, באר יעקב וראש העין יותר זול".

על תחושותיו לגבי הצהרותיו של ראש הממשלה אודות הצורך לבנות במעלה אדומים, אומר כשריאל: "לא פעם ולא פעמיים ראש הממשלה אמר לנו שאובמה אמר לו שלא לבנות ולו לבנה אחת. אני מאמין שראש הממשלה ממתין לעיתוי נכון אחרי ממשלת אובמה. אני חלוק על דעה זו כי מעלה אדומים נמצאת בקונצנזוס הלאומי והבינלאומי ואסור להוציא אותה מהקונצנזוס הזה".

נתניהו במעלה אדומים לפני הבחירות

כשנשאל לפשר דבריו אודות הקונצנזוס הבינלאומי שבו נמצאת עירו אומר כשריאל כי גם אם היה מדובר רק בקונצנזוס הישראלי המדבר על הסכמה של 78 אחוזים לריבונות במעלה אדומים ומאידך גם לבניה שם, היה די בכך, אך גם העולם מסכים לבנייה בעיר.

"צריך לשים לב לרחשי לב העם ולא לדברי הגויים, אבל בהסכם ז'נבה מוזכרת מעלה אדומים כחלק ממדינת ישראל. אני כמובן לא מסכים להסכם ז'נבה כי זה לא כולל את שאר הישובים, אבל זה מה שכתוב שם. אם יאסר עבד רבו הסכים לכך אז אין סיבה שאחרים לא יסכימו", הוא אומר ומוסיף את דבריו של מרטין אינדיק ש"אמר בפירוש שהממשל האמריקאי אמנם לא מרוצים מהבניה, אבל אם תבנו בלי רעש לא נעלה על בריקאדות".

זו לדבריו הסיבה למהלך הפוליטי מדיני שמבקש להחיל את הריבונות במעלה אדומים, מהלך הזוכה לגיבוי גם מסיעות האופוזיציה. בהקשר זה מזכיר כשריאל את ביקוריהם של חברי הכנסת שטרן, לפיד ולוי מ'יש עתיד' בעירו וחברי כנסת, גם אם לא רבים מ'המחנה הציוני'. "גם הרצוג יגיד שהוא בעד הבניה אבל שתהיה חכם וחכם זה לבנות בשקט".

לדבריו "היה ניתן לבנות עוד עשרות יחידות דיור ולא בנו. האמריקאים והאירופים נזפו בנו אבל לא נאבקו בנו במועצת הביטחון או במקום אחר. יחידות הדיור הללו בטלות בשישים מול הצרכים האמיתיים שלנו.

''זוגות צעירים שהתחנכו פה וגדלו פה לא מקבלים יכולת לבנות. אי אפשר להזיז אותם מפה, אי אפשר לגרש אותם מפה", אומר כשריאל הסבור כי גם אם המילה 'גירוש' היא מילה קשה הרי שהיא מבטאת במידה רבה את המציאות.

"אי אפשר לתת לעיר גדולה ומרכזית ביהודה ושומרון, ששומרת על חומותיה של ירושלים, לגסוס. כשאני סוגר כיתות גן וכיתות בית ספר זה לתת לעיר לגסוס. מה רוצים. שהעיר תהיה בית זקנים גדול? השקענו פה כל כך הרבה והפכנו מופת לערים אחרות. יש כאן הכול בעיר הזו אז למה לא לתת לנו לבנות ולאפשר לילדים שלנו לבנות פה?".