הבזיליקה, בית לתרבות בשילה הקדומה
הבזיליקה, בית לתרבות בשילה הקדומהצילום: שחר כהן. באדיבות ארכיון שילה הקדומה.

מחר (חמישי) יתכנסו נשים מכל רחבי הארץ בשילה הקדומה שבבנימין, שם יתקיים פסטיבל 'מחוללות בכרמים'.

לקראת האירוע שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם המנהלת האמנותית של הפסטיבל, אביטל חורש, על הצפוי באירוע, על העצמה נשית, מחול - וכמובן גם גלי עטרי.

בפתח הדברים הזכירה חורש את ימיו הראשונים של הפסטיבל, לפני שמונה שנים והתמורות שחלו בו עד השנים האחרונות. "בהתחלה הפסטיבל היה צנוע ומחתרתי, פסטיבל קטן שהופק על ידי מועצת בנימין. אירוע קטן עם קומץ נשים שלאט לאט גדל ובשנים האחרונות אלפי נשים משתתפות בו. יש צמא אדיר של נשים לבטא את עצמן והמחול נותן לזה ביטוי".

חורש אומרת כי "מחול מתפתח מאוד - ובעיקר במגזר הדתי. בשנים האחרונות זה תחום אמנות שכמעט כל אישה מתחברת אליו, אם בזומבה, יוגה או תחומים נוספים והפסטיבל מאגד את כל הסגנונות, עם או בלי ניסיון ובכל גיל".

לנוכח הבחירה בשילה הקדומה כמקום הפסטיבל והשיוך ההיסטורי לאירוע המחוללות בכרמים, נשאלה חורש כיצד הפך אירוע טראומתי כל כך בעברו של העם היהודי ליום שבו מדובר על העצמה נשית.

היא ענתה כי שאלה זו נוגעת בנקודות רבות של עם ישראל והחברה הישראלית, ו"דווקא מתוך המקומות הכואבים והקשים לקריאה ולהכלה יש צמיחה גדולה".

"נשים מכל מקום ובכל הגילאים מגיעות ומתחברות לגוף, למקום הראשוני שלהן. המחול מחבר למקום מאוד ראשוני של האדם. לא סתם יצאו לחולל כי זה גם מחולל שינוי", היא אומרת ומעירה שיתכן ובאירוע המתחדש של החגיגות בכרמי שילה - יש מעין תיקון למה שהיה בהיסטוריה הרחוקה של העם.

על הפסטיבל כולו אומרת חורש כי "זו חוויה מטורפת. בכל שנה מגיעות עוד ועוד נשים חדשות והניצוץ בעיניים נדלק בהן. זה גם המקום שבו חנה התפללה, יש חיבור מיוחד של נשים לשילה, לט"ו באב, הירח, השקיעה וההופעה".

ומה לגבי הדרת הגברים מהאירוע? מסתבר שיש מי שמלין על כך והתלונות, גם אם הן בודדות, מגיעות לאוזניה של חורש עצמה.

היא מסבירה כי מובן שיש מי שמבקשות לחגוג את חג האהבה עם בעליהן אך מוסיפה ואומרת כי החג והפסטיבל הוא חג לנשים ורצון לבנות משהו נשי אותנטי. "אירוע זוגות הוא אחר. זה אירוע שנותן מקום לביטוי נשים מעבר לרצון לתת מקום לנשים שעומדות בגדרי ההלכה ואינן יכולות להופיע במקומות אחרים".

וכצפוי, לא ניתן לשוחח על פסטיבל 'מחוללות בכרמים' מבלי להזכיר את הפרסומים אודות לחצים המופעלים לכאורה על הזמרת גלי עטרי מכיוון השמאל הקיצוני שלא להופיע מעבר לקו הירוק ולא לבטא בכך עמדה פוליטית.

חורש נשאלה אם היה קשה לשכנע את גלי עטרי להגיע לשילה והיא משיבה בשלילה. "אני חושבת שברגע שאמנית מחוברת למקומות של חיבור נשי והעצמה נשית - המיקום מקבל מקום פחות. אני לא יודעת מה העמדות שלה. מסתבר שיש רק קומץ נשים קטן שרוצה להחדיר את הפוליטיקה לכל מקום. אצל אמן בסדר גודל כזה, שמרגיש שליחות ואוהב את מה שהוא עושה, כל המסביב, הלחצים מפה ומשם, מקבלים פחות משמעות. השירים שלה חוצי הגבולות".

הפסטיבל כולו, מספרת חורש יחל בשעה חמש אחר הצהריים עם סדנאות ריקוד בסגנונות שונים ומגוונים, במקביל לבמה פתוחה בה תופענה קבוצות מחול יהודי.

בין השאר תתקיים 'תצוגה בלבן', תצוגת אופנה של שמלות כלה של מיטב מעצבות האופנה. בהמשך, בשמונה וחצי בערב יתקיים המופע המרכזי של להקות מחול ולאחר מכן הופעתה המלאה של גלי עטרי.