יש פתרון, צריך רצון. פנחס ולרשטיין
יש פתרון, צריך רצון. פנחס ולרשטייןפלאש 90

פנחס ולרשטיין, מראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון וכיום ממובילי ההתיישבות בנגב, מתייחס היום (רביעי) בראיון ליומן ערוץ 7 לאיום המרחף לכאורה על ישובו עפרה, לאחר שנתקבלה ההחלטה לבחון מחדש את התב"ע שאושרה לפני כשנתיים ל-45 דונמים בישוב.

בעוד בעפרה יש מי שרואה את תשובת המדינה עתירה נגד התב"ע של עפרה כאיום - ולרשטיין חושב אחרת לגמרי.

"המדינה אמרה שתבדוק את הטענות וזה מספיק חמור, האם ההפקעה של המלך חוסיין לפני ששת הימים כללה את כל השטח שסומן על המפה כשטח הפקעה, אבל זו בעיה גם של המדינה כי במסגרת ההפקעה היא הציבה את התשתיות ובנתה את הבתים".

"אני חושב שצריך להפיק מתוק מהעז הזה", ממשיך ולרשטיין. "זו הזדמנות בלתי חוזרת להחליט, והדבר לא עומד בסתירה ללחץ הבינלאומי, שכל השטח הבנוי בעפרה תאושר התב"ע שלו, ואם יתברר שיש ערבי בעל הקרקע הוא יפוצה כדת וכדין אם יוכיח את בעלותו בבית משפט. אין כאן הפקעת ישובים, כפי שישראל התחייבה בפני האמריקנים שלא תעשה - ובזה ניתן יהיה להסדיר מכאן והלאה לפחות את המצב הקיים היום בכל ישוב וישוב".

"זה יקרה באישור התב"ע של כל ישוב וישוב ואם יהיה ערבי שיוכיח שהקרקע נגזלה ממנו ישולמו לו פיצויים בהתאם. זה יוכל לפתור את כל הבעיות שמנסים אנשי השמאל לקעקע בהן את ההתיישבות ביהודה ושומרון", הוא מסכם.

ולרשטיין נשאל מדוע לטעמו ממשלות ישראל לא ביצעו את המהלך כבר בעבר, שהרי עוד בתקופת זבולון אורלב כראש המפד"ל הוא העלה את ההצעה לפרטיה.

"צריך להגיע למצב של הסדרה. מדינת ישראל, לצערי כי רב, התחייבה לאמריקנים שלא יפקיעו אדמות ביהודה ושומרון לצורכי ההתיישבות, לא לישובים חדשים ולא להרחבה", הוא עונה.

לדבריו, אישור והסדרת המבנים הקיימים אינה חורגת מאותה התחייבות לאמריקנים. "הרי ברור שכל תביעת אנשי השמאל לא נועדה לפצות את הערבים ולא לפתור בעיה, כי ברור שאם תימנע בנייה בתוככי עופרה או בית אל, לא יתנו לערבי להשתמש בקרקע שלו. לכן ההצעה שלנו יותר פשוטה והוגנת. מי שיוכיח שיש לו נכסים לא ייפגע. הרי איש לא ירוויח מהרס מבנים בעפרה בבית אל או בכל ישוב אחר, חוץ מהרצון הבלתי מובן לי של השמאל לפגוע במתיישבים".

ולרשטיין מציע לשמאל לשקול את מהלכיהם מחדש ולראות מה אירע בעקבות כל אותן עתירות ואם ההתיישבות התחזקה או נחלשה.

"אותם ארגונים צריכים לבדוק ולא להתבלבל - מה קרה בפועל בהתיישבות ביו"ש בכל השנים הללו. האם הניסיון הנואל הזה גרם להחלשת ההתיישבות או לחיזוקה למחרת בבוקר עם שיר חדש בלב? האם הריסת בתי דריינוף החלישה את בית אל? לא. זה גרם לנו לפצע כואב אבל לא מעבר לזה".

"היום יש לראש הממשלה אפשרות להפיק מתוק מעז. נאלצתם לקבל החלטות כי השמאל תבע בבית משפט ויש החלטת חלוטות – זה לא עומד בסתירה להבטחה לאמריקאים. זו רק הסדרה ולא הרחבה ובמצב הקיים אתם יכולים לתת לישובים תוקף ולהסביר זאת לעולם. זה עדיף והגון מאשר מציאות שבה בעל הקרקע לא יקבל שום אפשרות לקבל אותה לידיו ולא פיצוי כלשהו", הוא מצהיר

ולרשטיין גם מביע תקווה שלא יהיו גורמים מקרב המחנה הלאומי שבשל רצון לגרוף הון פוליטי וקרדיט אישי יביאו לסיכול המהלך. "דרושה זהירות לראות את טובת העניין ולא את טובתם של פוליטיקאים כאלה ואחרים, ואני לא רוצה להרחיב".

לדבריו, "אם נאחד כוחות ולא נסתכל על דברים אחרים אני מאמין שאין ממשלה המעוניינת יותר מזו לפתור את הבעיה".

אבל הוא גם מפוכח לגמרי ויודע שהצעותיו לפתרון לא תתקבלנה בברכה בעולם. עם זאת הוא טוען כי אין מנוס מלפעול בדרך זו.

"העולם מאוד יכעס על זה. אני לא תמים. ברור לנו שזה לא יתקבל באהבה. העולם הרי מקבל בעוינות כל בניה חוקית בשכונה יהודית בירושלים, שאותה הם רואים כהתנחלות כמו בית אל עפרה ושילה, כל עוד אובמה בשלטון, שאני רואה בו אויב של עם ישראל. אני לא מתעלם מכך", מסכם ולרשטיין.