הפגנת האבות
הפגנת האבותצילום: אמיר שיפרמן

לאחר שפורסם כי הוגשה תביעת לשון הרע על סך 600,000 ש"ח נגד שלושה פעילים מובילים במאבק האבות הגרושים, נשמעו כצפוי לא מעט צהלולים במחנה הפמיניסטי ובקרב פעילות האמהות הגרושות.

"מי שהפכו את המאבק בחזקת הגיל הרך לכלי נשק שבאמצעותו הם משליטים טרור ופחד בכל מקום, אולי סוף סוף ישלמו את המחיר", כתבה הפעילה אלינור דוידוב.

"יש שינוי", כתבה ד"ר דפנה הקר, מהחוג למגדר באוניברסיטת תל אביב. "המדינה מוטרדת... וזזה לאט, לאט מידי".

מדובר בתביעה הנחשבת לתקדימית משום שהמדינה היא זו שהגישה את התביעה נגד האזרחים, בשם פקידת הסעד הראשית לשעבר, סימונה שטיינמץ. ככל הידוע, לא ננקט צעד דומה מאז תביעת הדיבה נגד מלכיאל גרינוולד בפרשת ישראל קסטנר, בתחילת שנות ה-50.

'טרור'

ואולם, גם בתוך המחנה הפמיניסטי-רדיקלי נשמעו קולות אחרים.

חנה בית הלחמי, פעילה ידועה במחנה הפמיניסטי-רדיקלי, כתבה בפייסבוק: "מדובר במשרד ממשלתי שתובע בתביעה אזרחית את אזרחי המדינה. יותר טרור מזה, קשה לי לתאר בדמיוני".

אם הנתבעים עברו על חוק לשון הרע בהיבטו הפלילי, או על חוק העלבת עובד ציבור, הסבירה, ניתן היה לפעול נגדם במישור הפלילי, אולם הבחירה בתביעה אזרחית נעשתה לצורך "השתקת התנגדויות ויצירת מצג שווא בציבור, כאילו כל ההתנגדויות לא לגיטימיות".

התביעה היא "בלון ניסוי", הזהירה, ובהמשך, "יתבעו עובדות סוציאליות, דרך המחלקה המשפטית של משרד הרווחה ועל חשבון התקציב הציבורי (על חשבוננו), כל מי שתכעס שלקחו לה את הילדים רק כי היא ענייה – וזה מה שהמשרד הזה והעו"סיות הללו עושות, הרי. זוהי תביעה תקדימית שתוצאותיה יקבעו האם יוכלו העו"סיות להמשיך לספסר בילדים ממשפחות מוחלשות, מתחת לרדאר ותוך ניטרול ההתנגדות הציבורית. שלא תגידו שלא אמרתי לכם/ן".

חרב פיפיות?

פרופ' אסתר הרצוג, אחת הדמויות הנערצות על הפמיניסטיות, שיתפה את הפוסט של בית הלחמי בלי להוסיף עליו מילים משלה. הרצוג ידועה כמתנגדת חריפה של העובדות הסוציאליות, משום שלפעמים הן לוקחות ילדים גם מאמהותיהם, ולא רק מאבותיהם.

פעילה בשם ריקי כהן בנלולו פרסמה אף היא פוסט ברוח דומה: "אתמול ראיתי כי פורסמה ידיעה על תביעת השתקה מקוממת ביותר שהוגשה על ידי הרווחה... אני יכולה להבין למה נשים שנלחמות כנגד שינוי חזקת הגיל הרך לקחו את הכתבה הזאת וחגגו סוג של ניצחון כנגד מי שמבקשים לעשות שינוי בחזקת הגיל הרך", כתבה, אולם "החגיגה סביב אותה תביעה בעיתיית ביותר!"

"הרווחה מעולם לא הייתה בצד 'שלנו'", הסבירה. "הרי מי שנפגעות מצד מערכת הרווחה הן אותן אמהות חד הוריות שנלקחות מהן הילדים וכן גם אותם אבות בסופו של דבר... התקוממתי על תעוזת הרווחה לתבוע מי שבא לחשוף אל האור את המציאות העגומה כנגד העוולות שהיא מבצעת יום יום שעה שעה וכן, גם אם יש מחלוקות על הדרך הרי המטרה של כל מי שפועל בנושא היא אותה מטרה, להחזיר את הילדים של כולנו הביתה!"

"לפני שאתן משייפות חרבות", הוסיפה בנלולו, "תדאגו שאותה החרב לא תהפוך לחרב פיפיות".

שני מישורים

נציין כי מאבקו של השמאל הסמוי נגד המשפחה מתנהל בשני מישורים מקבילים, ולפעמים סותרים.

המישור האחד הוא הסתת הנשים נגד הגברים לצורך ערעור מעמד האבות במשפחה. המישור השני הוא החלשת הסמכות ההורית של שני ההורים, כפי שבא לידי ביטוי ב"חוק הורים וילדיהם", בין היתר.

כתוצאה נוצרים לעיתים עימותים בין שני הזרמים, למרות ששניהם מייצגים בסופו של דבר את ההתנגדות לתא המשפחתי שבראשותו עומדים אבא ואמא.

חלק מהפמיניסטיות סבורות שניתן להילחם נגד הגברים מבלי שכל התא המשפחתי יוחלש ומבלי שהמדינה והעובדות הסוציאליות ייכנסו לריק שנוצר.

הכותב הוא יו"ר תנועת המשפחה.