מורשתו של פרופ' היידו ז"ל. המארז
מורשתו של פרופ' היידו ז"ל. המארזבביצוע: אהרון רזאל

אהרון רזאל,

'האלבומים 1' - מארז של ארבעה אלבומים

"יש קטע כזה שקיבלתי מפרופסור היידו, מורי ורבי", אמר לי אהרון רזאל בריאיון ל'בשבע' לפני שנה.

"הוא מסוגל לעמוד על הבמה כמו הרבי מקוצק מול התלמידים שלו, ולהגיד פתאום: 'מה בעצם אני עושה פה? זאת לא אמת, אנחנו רק משחזרים את עצמנו'".

מכיוון שפרופסור אנדרה היידו ז"ל, ממייסדי תחום המוזיקה היהודית, הלך לעולמו רק לפני שבועיים וחצי, עדיין אי אפשר להמליץ כאן על אלבום כלשהו שהופק לזכרו. אפשר לקוות שעוד ייצא פרויקט שיבטא את מורשתו המוזיקלית הייחודית. אבל עד שזה יקרה – נגיד כמה מילים על אהרון רזאל, מהיוצרים המוכרים והפופולריים שבין תלמידיו.

גם רזאל אינו חובק אלבום חדש, אבל מוציא עכשיו מארז של ארבעה מתוך עשרת אלבומיו הקודמים, שמסכמים – איך שהזמן רץ – עשרים שנות יצירה. 'מארז הזהב' כולל את שני האלבומים הראשונים, 'הסנה בוער' ו'מים רבים' מתקופת תחילת דרכה של המוזיקה היהודית המקורית; 'להיות מחובר' הבוגר והמתון יותר מלפני כמעט עשור; ואת המארז סוגר 'קבעתי את מושבי' שיצא לפני שנים אחדות, ומוקדש ללימוד התורה ולעולם הישיבות.

גם מי שאינו נוהג בדרך כלל לקנות כמה אלבומים של אותו זמר, ומעדיף לשמוע מוזיקה מגוונת יותר, יוכל ליהנות מהמארז החדש. אם נחזור לציטוט של פרופסור היידו, רזאל משתדל ליישם את עקרון הכנות המוזיקלית, ומלחין את המקום שבו הוא נמצא ברגע הנתון. נאמן לשלב שבו הוא נמצא בחיים, ולא לקו מוזיקלי מסוים שקבע לעצמו. לכן כל אלבום הוא סיפור אחר לגמרי, המוזיקה בכל תקופה נשמעת אחרת – התוצר של ההתבודדות בצפת שונה מפרי הלימוד בכולל בירושלים, ושניהם שונים מהשירים שנולדו על חורבות גוש קטיף. המארז המרובע נותן פריסה כוללת של כמה תחנות ביצירה של רזאל, שעומדות כל אחת בפני עצמה, ומעניין גם לקבל את כולן יחד. במיוחד כשזה במחיר של דיסק וקצת.