הולנד
הולנדפלאש 90

כתוצאה מהשואה, ולהבדיל, מהעלייה לישראל, הקהילה היהודית בהולנד הצטמצמה כל כך שהיא כבר לא יכולה לתחזק את מוסדותיה. כך טוען אחד ממנהיגי הקהילה.

מישל ווטרמן, המנהל הפורש של מכון קרסקס לתרבות יהודית, אמר את הדברים בראיון שהעניק לעיתון "הט פרול", לרגל פרישתו הצפויה. הדברים צוטטו ע"י סוכנות הידיעות JTA.

"פעם היו לנו בתי ספר יהודיים, בתי חולים יהודיים, בתי אבות, חנויות. כיום, הקהילה היהודית קטנה מדי בכדי לתחזק את התשתיות של עצמה", אמר ווטרמן.

כ-140,000 יהודים חיו בהולנד לפני השואה אך 75% מהם נרצחו ע"י הנאצים. מבחינת אחוזים, מדובר בחיסול המוחלט ביותר שביצעו הנאצים, בכל מדינות אירופה. בנוסף, ולהבדיל כאמור, אלפי משפחות יהודיות עלו לישראל. ווטרמן אמר שהמסורת היהודית כבר לא מועברת מדור לדור בהולנד כמו בעבר.

"אנו חווים היעדר תשתית תרבותית. איך ניצור אותה? מהיכן נביא את המחנכים היהודיים?" שאל ווטרמן. חלק מהמוסדות והמסגרות היהודיות "ניזוקו קשות והן פועלות במתכונת מצומצמת".

מנהיגים אחרים מפגינים יותר אופטימיות, ומצביעים דווקא על גידול של 20% בקהילה היהודית בהולנד במהלך 20 השנה האחרונות – מכ-40,000 נפש לכ-50,000 – בין היתר בגלל יורדים ישראליים המתגוררים באמסטרדם ובסביבתה.