אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

מחקר ישראלי שהתפרסם בכתב העת היוקרתי "נייצ'ר" מגלה באיזו צורה סרטן המלנומה שולח גרורות לאיברים אחרים — והופך קטלני.

חוקרים מאוניברסיטת תל־אביב גילו באיזו צורה שולח סרטן המלנומה גרורות ומצאו דרכים למנוע את התפשטותו של סרטן העור הקטלני לאיברים אחרים בגוף.

מי שעמדה בראש המחקר היא ד"ר כרמית לוי מהמחלקה לגנטיקה של האדם וביוכימיה בבית־הספר לרפואה של אוניברסיטת תל־אביב. היא הסבירה לעיתון ידיעות אחרונות כי "המלנומה נוצרת בתחילתה בשכבה העליונה של העור, שנקראת אפידרמיס''.

לדבריה בשלב ראשוני זה אין ביכולתו של הגידול לשלוח גרורות, כי באפידרמיס אין כלי דם — המהווים 'כביש מהיר' שמוביל תאי סרטן אל איברים אחרים בגוף. ''כדי לשלוח גרורות זקוק הגידול לקשר עם כלי הדם, ואלה מצויים בשפע בדרמיס, השכבה שמתחת לאפידרמיס.

"גילינו שעוד לפני שהסרטן עצמו חודר לדרמיס, הוא שולח בועיות זעירות המכילות חומר גנטי, והן שיוצרות את השינוי במבנה הדרמיס — כהכנה לקליטת התאים הסרטניים ולשינוע הגרורות. הבנו שאם נצליח לחסום את הבועיות, נעצור את המחלה כולה".

החוקרים הצליחו גם למצוא חומרים כימיים שיכולים להתערב ולעצור את התהליך בשלביו הראשוניים: חומר שמעכב את שליחת הבועיות מהגידול שבאפידרמיס אל שכבת הדרמיס, וחומר אחר שמונע את היווצרות השינויים בדרמיס גם לאחר הגעת הבועיות.

על פי הדיווח ב"ידיעות אחרונות", התובנות שהתגלו לצד שני החומרים שנוסו בהצלחה, יכולים לשמש בסיס לפיתוח תרופות עתידיות למניעת יצירת גרורות בחולי מלנומה. בנוסף, השינויים שזוהו בדרמיס, וכן הבועיות עצמן, עשויים לשמש סמנים מובהקים לאבחון מוקדם של הסרטן הקטלני.