ילדי מרכז אורי
ילדי מרכז אוריצילום מסך יוטיוב

יותם ויסקופ, מייסד ומנהל "מרכז אורי" של עמותת צדק לטיפול בילדים ובני נוער עם הפרעת קשב, מספר על המרכז שהקים על שם אביו ועל העבודה עם בעלי ההפרעות.

המרכז הוקם כמפעל הנצחה לזכרו של אביו של יותם, אורי ויסקופ, שהיה תת ניצב במשטרה ושימש בין היתר כראש האגף לחקירות ומודיעין במחוז ש"י, וכראש זרוע תשתיות ביחידת להב.

לפני שבע שנים הוא נפטר מדום לב פתאומי, "אבא שלי היה אדם מיוחד מאוד. אדם ערכי, אמין, ישר, אוהב אדם, אדם מסור לעבודתו, שוטר ומחנך, אדם מודל לחיקוי. בשקט שלו הוא היה מוביל תהליכים בצורה יוצאת מן הכלל. לאחר פטירתו ועד היום אני שומע על המון המון המון שוטרים שאומרים לי 'היה לך אבא נדיר, אני חייב לו המון".

יותם מספר על החיבור של אביו לנושא הנוער והילדים, "אבא התחבר מאוד לתחום ילדים ובני נוער, ובעיקר כאלו שבסיכון. הוא גם היה שותף לכל מיני מהלכים בתחום בעיקר בתחום המשטרתי. בין היתר היה שותף לחקירת מותה של רוז פיזם ז"ל ובוועדה של מצב בני הנוער ממוצא האתיופי במדינה. מרוב שהיה אדם צנוע, אני שומע עוד ועוד דברים שלא ידעתי שהוא עשה".

"אני זוכר את כל השיחות הרבות שהיו לי עם אבא שלי. גם אני הייתי מאלו שאתגרו קצת את המערכת ובעיקר את הורי, אבל אבא שלי היה נדיר - תמיד תמך, חיזק, כיוון והדריך. אף פעם לא כעס. תמיד נתן טיפים נכונים ובעיקר אהבה. לא פשוט לגדול בבית של קצין משטרה שכל כך עסוק עם המשטרה וכמעט ולא היה בבית, אך כשהיה הוא תמיד תמך ועזר. אני זוכר שבזמן השירות הצבאי שלי אני התנדבתי גם בהוסטל בית עלם לנוער עובר חוק. הוא היה מגיע לקחת אותי בסוף ההתנדבות והיינו מדברים על דברים שהיו בהוסטל. היה מדהים לראות את הקליטה המהירה שלו, הניתוח המהיר ובעיקר הטיפים שלו".

פטירתו המפתיעה של אביו הובילה אותו להחלטה להחלטה להנציח אותו במרכז הייחודי, "ימים ספורים אחרי השבעה גיבשתי את הרעיון בראש שעד מהרה יצא לידי מציאות. אבא שלי טען שעבודה עם ילדים ומתבגרים חייבת להיות רב מערכתית כזו שכוללת שיתוף פעולה הדוק בין כלל הגורמים שעובדים עם הילד תוך מתן דגש להורים ולבית הספר. חברת משפחה חיברה אותי עם עמותת צדק - עמותה מדהימה בניהולו של שלומי עמר שמיד לקח את הרעיון ואמר לי 'הולכים על זה' בלי היסוס בכלל".

יותם מסביר על החשיבות של הטיפול בבעלי הפרעות הקשב, "אנחנו במרכז מבינים שאם לא נטפל בילדים האלו עכשיו, הם יכולים להיות העבריינים של המחר. יש לא מעט מחקרים שמראים את הקשר בין לקויות למידה והפרעות קשב לבין אסירים בארץ".

המרכז פועל מכספי תרומות ואינו נתמך על ידי המדינה. ויסקופ אומר שהמטרה היא לתת לילד ולהוריו מענה לכל הדרישות והצרכים כדי שהילד יגיע לאפיקים של הצלחה ופריחה, "אצלנו כל ילד הוא סיפור הצלחה".

בימים אלה פועלים אנשי המרכז להרחיב את מעגל גיוס הכספים והמשאבים, ומקווים לקבל גם הכרה של המדינה, "אנחנו רוצים להסביר שהפרעת קשב זה לא רק קושי לשבת וללמוד אלא הרבה מעבר, להסביר שצריך להפסיק לרחם עליהם ולהתחיל לעבוד איתם באמת, ובעיקר להמשיך את המורשת והערכים של אבא שלי".