מיילו יאנופולוס ב-UMass
מיילו יאנופולוס ב-UMassצילום: צילום מסך

זה קרה לפני ארבעה חודשים: שני דוברים צעירים ומוכשרים מהימין השמרני ופרופסורית המתנגדת לפמיניזם הקיצוני, עלו להרצאה משותפת באוניברסיטת מסצ'וסטס (UMass).

לכאורה, סיפור ישן. אלא שמאז ועד היום, סרטוני היוטיוב המתעדים את האירוע הולכים וצוברים צפיות. לפחות אחד מהם כבר קיבל יותר משני מיליון צפיות, ושלושה אחרים עברו את מיליון הצופים. פירוש הדבר שהרעיונות שהאירוע מעביר, במסגרת העימות שהוא מבטא, מחלחלים לציבור הכללי בארה"ב, וכפי שנסביר בהמשך, משפיעים גם על מערכת הבחירות.

הסנסציה הגדולה באירוע היתה שהדוברים הרהוטים והשנונים הצליחו להוציא מכליהם את הפמיניסטיות הקיצוניות, פעילי זכויות הגייז הלוחמניים, ואת שאר הטיפוסים מעולם ה"תקינות הפוליטית" שהשמאל יצר באוניברסיטאות, אלה שהשמרנים בארה"ב מכנים בלעג "לוחמי צדק חברתי" – אשר הגיעו לאירוע במטרה לפוצץ אותו, וניסו ללא הצלחה להשתיק את שלושת הדוברים.

בולטת מכולם, בקרב "לוחמי הצדק החברתי", היתה בחורה עבת בשר שצווחה אל עבר הדוברים: "אינכם רצויים כאן!", "זה שיח שנאה!" ועוד ברוח זו. בחורה זו זכתה מייד לכינוי "טריגליפאף" ברחבי האינטרנט. הכינוי מתבסס על שם של דמות עגלגלה מסדרת האנימציה "פוקימון", בשילוב עם המילה "טריגר", בה משתמשים "לוחמי הצדק החברתי" של השמאל כאשר התבטאות כלשהי פוגעת בהם, לטענתם, וגורמת להם לתגובה חסרת שליטה.

הדובר הראשון, מיילו יאנופולוס, הוא פרשן שמרני גיי פופולארי מאוד וחסר עכבות. הרצאתו הסתכמה בשלוש מילים: "הפמיניזם הוא סרטן".

הפרשן הימני השני שדיבר הוא סטיבן קראודר, שהרשה לעצמו להשתלח בעוצמה בקהל השמאלני-פמיניסטי, בהרצאה ספונטנית מלאת להט.

הדוברת השלישית היא פרופ' קריסטינה הוף-סאמרס. היא מגדירה עצמה כפמיניסטית, אבל מהסוג שקדם ל"גל השלישי" של הפמיניזם. הוף-סאמרס הקליטה סדרת הרצאות פופולארית שמפרקות לגורמים את טיעוני הפמיניזם בתחומים שונים, מאלימות דרך אונס והטרדה מינית ועד לפערי שכר.

מה הקשר לטראמפ?

איך כל זה משפיע על מערכת הבחירות? ובכן, האירוע משקף את העובדה שבארה"ב, שלא כמו בישראל, קיימת תנועת התנגדות ערה מאוד לפמיניזם הקיצוני ולתקינות הפוליטית, ושהיא מגיעה גם למבצר השמאל בקמפוסים.

ארה"ב, כזכור, היא המקום ממנו הגיע הפמיניזם לישראל, בשנות ה-70. כיום קיימת מודעות גבוהה בקרב שמרנים בארה"ב לכך שהפמיניזם הקיצוני הוא כלי שבאמצעותו השמאל "לוקח" אליו את הנשים הצעירות, ושאותן נשים צעירות ופמיניסטיות הן אלה שהצביעו בעד ברק אובמה בשתי מערכות בחירות לנשיאות, ואשר עלולות להכניס את הילארי קלינטון לבית הלבן בנובמבר.

הדוברים ניסו להסביר לפמיניסטיות ולגייז בקהל שהאיסלם הוא זה שרודף נשים וגייז – ולא השמרנים בארה"ב. לכן, מי שבאמת דואג לזכויות נשים צריך לרצות דווקא ממשלת ימין שמרנית בארה"ב, משום שממשלה כזו תילחם באיסלם הקיצוני. ככל שהמסרים הללו נקלטים בציבור הרחב בארה"ב, גדל הסיכוי שטראמפ יצליח לנצח את קלינטון בבחירות.

הפופולריות של טראמפ נובעת בראש ובראשונה מהיותו מתנגד ל"תקינות הפוליטית". אחד הרגעים החשובים במערכת הבחירות עד כה היה עימות טלוויזיוני בין מועמדי הרפובליקנים שבו אחת המנחים, מגין קלי מרשת "פוקס", התעמתה עם טראמפ לגבי אמירות שלו ששיקפו כביכול זלזול בנשים. טראמפ ענה לה ש"אין לו זמן" לתקינות פוליטית, וקנה בכך את עולמו אצל רבים.