מקווה שהיסודות האיתנים ינצחו
מקווה שהיסודות האיתנים ינצחוצילום: שאטרסטוק

הצד שלה

"איך את מרשה לילדים שלך לשחק איתם?" שאלה חברתי ומבט ביקורתי נשקף מעיניה, כשגילתה שאני מאפשרת לילדיי לשחק עם ילדים שבאים ממשפחה שמוגדרת בעדינות בשולי החברה הדתית.

"אצלי הם מתנהגים יפה", הסברתי לה. "הנה, תראי".

"את לא נורמלית", היא התעקשה, "אין לך מושג כיצד חבר רע יכול להזיק. את זוכרת את דליה?".

כן, זכרתי אותה. היא ירדה מדרך הישר לאחר שהתחברה לחברה שלילית והסתבכה איתה. מי יכול לשכוח.

"מה את משווה?" הגנתי בלהט על האחים ששיחקו במשחקי קופסה על הרצפה, "הם עדיין קטנים".

אך היא בשלה: "החיים לימדו אותנו שגם עם היסודות שההורים העניקו בבית, חבר טוב, כלומר רע, יכול להרוס הכול והשקעה של שנים יורדת לטמיון. הורים חייבים לדאוג לחברויות חיוביות בלבד".

וכאן שאלתי את עצמי: האומנם?

יש דברים שאולי אין להם תשובה ברורה. נכון, לא צריך לעודד חשיפה לתרבויות אחרות. אבל מצד שני, הילדים חייבים חיסון נגד העולם. בכל חיסון יש חיידקים מוחלשים או מומתים ששייכים לזן שממנו אנחנו רוצים להיות מחוסנים. ואולי החשיפה של הילדים לעולם הרחב במינון נכון היא החיסון שניתן לילדים שלנו, שיידעו שזה קיים.

מצד שני, מי ערב לי שהחיסון לא יגרום לילדים שלי לתופעות לוואי, ובמקום שיחוסנו חלילה המחלה תתקוף אותם?

עד שאקבל תשובה חד משמעית, אני מקווה שהיסודות האיתנים ינצחו.

הצד שלו

גדלתי במקום חילוני.

הייתי הילד היחיד בשכונה שחבש כיפה שחורה, ובעצם היחיד שבכלל חבש כיפה. כן, נשארתי שומר מצוות, ועדיין כואב לי שאולי איבדתי שם איזה חלק רוחני.

היום, כתוצאה מהחשיפה לאינטרנט, כל מערכת יחסים, אפילו בין ילדים, יכולה להוביל לחשיפה שאין לנו שום בקרה עליה. גם כשאנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה קורה עם ילדינו אנחנו בעצם לא ממש יודעים.

כשילד נחשף בגיל רך לדבר שאין ספק שהוא שלילי, זה נחרת בלבו, בראשו. וכל דבר שלילי שהילד נחשף אליו, בא במקום דבר חיובי שאנחנו כן רוצים שייחשף אליו.

כמי שגדל במקום חילוני ונסע כל יום ללמוד בתלמוד תורה, אני יודע שהמתח הזה היה שם תמיד. ברור לי שאם הייתי גדל בחברה דומה לי ובחשיפה פחותה למציאות החילונית, התועלת בצמיחה האישית והרוחנית הייתה חוסכת קשיים בהמשך הדרך.

לכן, כאבא אני מעדיף לחשוף את ילדיי כמה שפחות לצורת חיים שעל פניה נראית יותר כיפית מטבעה מכיוון שהיא מתירנית, ולבנות במקומה את הילד בצורה מיטבית בתוך החברה שלנו. זה יהיה החיסון האמיתי.

חשפו את הילדים לעולם התורה, לחלקים החיוביים והמרתקים שבו, בלמידה, במידות וביראת שמים, וכך תבנו ילד בעל אישיות שלמה במעשיו ובדרכיו.

ולא לשכוח, הכול עם הרבה אהבה והבנה.

פורסם ב''פנימה''

לרכישת מנוי