ביטוח משכנתא
ביטוח משכנתאצילום: AIG

הקמת בית בישראל אפשרית רק לאחר גיוס הון עצמי בגובה של לפחות 25% ממחיר הנכס.

במסגרת ההכנות כדאי להביא בחשבון גם את הוצאות נלוות כמו מיסים, דמי תיווך, עלויות פתיחת תיק בבנק וכמובן ביטוח משכנתא. מה זה אומר ואיך מקבלים פיצוי בשעת צרה? הנה כל התשובות

רכישת דירה היא אחד הצעדים החשובים ביותר שניתן לבצע לטובת הקמת בית ומשפחה בישראל. מצב הנדל"ן בארץ מחייב זוגות צעירים להתחיל לחפש בית מיד אחרי שהם נכנסים לברית הנישואין, כי ההיצע נמוך משמעותית מהביקוש והמחירים לא מפסיקים לעלות. בנוסף, יש הגבלות מסוימות של בנק ישראל שקובעות מה גובה המשכנתא שמותר לקחת.

מאיפה מגייסים הון עצמי לרכישת דירה?

נכון להיום אסור לבנקים לתת משכנתא במימון של יותר מ-75% מערך הנכס. המשמעות היא שיש צורך בגיוס הון עצמי של 25% מערך הדירה לפחות, כדי לקבל אישור עקרוני למשכנתא. בקרב הקהילה הדתית והחרדית נהוג לגייס את ההון בשלוש דרכים מרכזיות: חיסכון לטווח ארוך, עזרה מצד בני המשפחה וסיוע מגופים ממשלתיים.

חיסכון לטווח ארוך רלוונטי לזוגות שמסכימים לגור בשכירות עד למעמד רכישת הדירה. לעומת זאת, גיוס הון עצמי באמצעות עזרה של הורים ובני משפחה הוא נפוץ יותר. ניתן להעמיד חלק מהסכום באופן עצמאי, אך לבקש מההורים סיוע בגיוס שאר הסכום. הורים רבים גם ממחזרים את המשכנתא על הדירה הפרטית שלהם כדי לקחת הלוואה בתנאים נוחים ולעזור לילדים להגשים את החלום.

אפשרות הסיוע מגופים ממשלתיים מתאימה למי שעומד בקריטריונים מסוימים. היא פחות אטרקטיבית עבור זוגות צעירים ללא ילדים, אך בהחלט עוזרת למי שמוכן לגור רחוק יחסית מהמרכז ומגיש בקשה מסודרת. כדאי להתייעץ עם נציגי משרד הבינוי והשיכון ולעקוב אחר פרסומי מכרזים על דירות ובתים בהנחות.

הוצאות נלוות וחשיבות הביטוח

גיוס הון עצמי מייצג כמובן רק את השלב הראשון ברכישת הדירה והקמת הבית המיוחל. יש להביא בחשבון שורה ארוכה של הוצאות נלוות ולהתייחס לעלויות תיווך, דמי רכישה, מס שבח, השבחת מקרקעין, פתיחת תיק בבנק ועוד. עם זאת, אסור להקל ראש בחשיבות של ביטוח משכנתא ויש לבדוק את ההרחבות כדי להקטין סיכונים.

כל מי שנוטל משכנתא מחויב ברכישת ביטוח חיים וביטוח מבנה. הביטוח הוא אינטרס של הבנק כי הוא מאפשר לו לקבל פיצוי במקרה של אסון ללווה או לנכס, אך יש לו גם משמעות גדולה עבור המבוטח.

ביטוח מבנה מגן עליו במקרה של נזקים קשים והוא מופעל למשל לאחר פגיעה בצנרת, בקירות, בתקרה, ברצפה, בגג ועוד. לעומת זאת, ביטוח חיים מופעל לאחר שאחד מהלווים נפטר והוא מספק לשאיריו פטור מתשלום יתרת ההלוואה לבנק. אלו ביטוחים חיוניים שיעניקו לכם שקט נפשי ויאפשרו לכם להתרכז במשפחה.