שר הביטחון לשעבר יעלון מבקר בתעשייה האווירית
שר הביטחון לשעבר יעלון מבקר בתעשייה האוויריתצילום: התעשייה האווירית

הנהלת התעשייה האווירית וארגון העובדים של החברה חתמו היום (רביעי) על הסכם קיבוצי חדש.

ההסכם מהווה רכיב מרכזי בתכנית הצמיחה של התעשייה האווירית, ובבסיסו הקטנה בהיקפי כוח אדם ועלויות שכר, לצד הודעת החברה על כוונתה להתאים את המבנה הארגוני שלה לשינויים בסביבה העסקית ולבצע השקעה מוגברת בפעילויות שיווק, מו"פ ותשתיות.

ברקע לחתימת ההסכם נמצאת ההתמודדות של התעשייה האווירית בשנים האחרונות עם התחרות הגוברת בשווקים ועם שינויים מרחיקי לכת בהם, בעיקר בתחומי פעילותה האזרחיים.

לאור זאת, החליטה הנהלת החברה, בתיאום עם ארגון העובדים, על מהלך ארגוני מקיף לשיפור היעילות והגדלת כושר התחרות שלה, על מנת לעמוד ביעדיה העסקיים ולייצר ערך ללקוחותיה ולבעלים.

ההסכם נחתם לאור ההבנה המשותפת בין הצדדים כי על החברה לפעול בנחישות להתייעלות ולהאצת הצמיחה והרווחיות על מנת להבטיח את עתידה ואת עתיד עובדיה, תוך ההכרה בכך שהון האנושי הינו הנכס המרכזי שלה.

ההסכם שנחתם כולל מספר רכיבים מרכזיים, והוא מבטא חסכון נרחב בהוצאות החברה במהלך השנים הקרובות.

בין היתר הוחלט על סיום העסקתם של 730 עובדים קבועים במסלולי פרישה שהוסכמו (פנסיה מוקדמת או פיצויים מוגדלים), זאת בנוסף לקבוצת עובדים שאינם קבועים. יצויין כי צפויה פרישת גיל של מאות רבות של עובדים נוספים במהלך השנים הקרובות.

כמו כן הוסכם על הפחתת עלויות שכר לכלל העובדים והמנהלים בחברה, כולל בין היתר גמול שעות נוספות, דמי הבראה, חופשה שנתית, שי לחג ועוד.

הוחלט על דחייה למשך 3 שנים של יישום הסכם השכר הציבורי שנחתם במשק. בנוסף, סוכם בין ההנהלה לארגון העובדים כי החברה תבצע התייעלות ארגונית ומבנית, הכוללת איחוד כפילויות ופונקציות שונות והקטנת עלויות תקורה, לרבות ייעול המטות לרוחבה של החברה, במטרה להגביר יעילות תפעולית.

החברה הודיעה גם כי תגביר את השקעותיה בתחומי השיווק והמו"פ המהווים את ליבת הפעילות בכל הקשור למכירות ולביצועים העסקיים, החיוניים לקידום החדשנות ופריצה לתחומים חדשים.

במסגרת החתימה על ההסכם הוסדרו גם טענות משרד האוצר על חריגות שכר לכאורה בחברה, תוך שסוכם על שינויים והתאמות בחברה בנושאי שעות עבודה המזכות בתשלום שכר והחזרי הוצאות מסויימים, והתקבל אישור האוצר בעניין מיצוי הבדיקה ויישוב המחלוקת בנושא.

יוסי וייס, מנכ"ל התעשייה האווירית, אמר כי ''ההסכם שנחתם מבטא את מחוייבותנו, עובדים ומנהלים כאחד, לפעול ביחד ובהחלטיות על מנת להבטיח את עתידה של התעשייה האווירית- למען אלפי עובדיה ולמען המדינה. הסכם זה הינו רכיב מרכזי, אך לא יחיד, בקידום החזון העסקי של החברה, להמשיך ולחזק את מעמדה כמובילה עולמית בתחומי פעילותה, תוך שהיא ניצבת בחוד החנית של הטכנולוגיה''.